V letních měsících je podle bruselské společnosti Transport & Environment nejvhodnější vyjet do Londýna nebo Barcelony, kde bývá vzduch nejčistší. V Praze zatím máme co zlepšovat. MHD sice nemá ve světě konkurenci, i tak má hlavní město, co se čistoty vzduchu týče, značné mezery.
„Chceme, aby se do budoucna policie zaměřila na emise, které vozidla v Praze vytvářejí. Součástí opatření je i zvýhodnění elektromobilů a hybridních vozidel, která mají možnost volby jízdy čistě na elektřinu,“ řekl k plánům metropole na zlepšení neutěšené situace mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník. Než se tak stane, budou lidé v Praze nedobrovolně „kouřit“ dál.
Pomoci by měl také ojedinělý projekt zásobování prodejen v Pražské památkové rezervaci. To by zajišťovaly jen elektromobily. „Pilotní projekt počítá se zapojením minimálně čtyřiceti provozoven,“ řekl TN.cz mluvčí.
Pražský výsledek ale nemusí být nejhorším v Evropě. Některé státy totiž výsledky testů na kvalitu ovzduší falšují. Evropská komise před časem objevila pochybení v Itálii, Německu, Bulharsku a Belgii. Představitelé Rumunska a Belgie se kvůli tomu dokonce musí dostavit k soudu.
Za znečištění ovzduší ve městech mohou podle výzkumu především zmíněné automobily. „Obzvlášť v létě jsou auta hlavními zdroji znečištění. Výrobci aut, kteří manipulují s výsledky emisí, by měli dostat pevný termín, dokdy mají zjednat nápravu. Pokud selžou, tak by jejich auta měla být vyloučena z dopravy v evropských městech, aby se ochránilo zdraví obyvatel,“ vysvětlil možná protiopatření Jens Müller, expert na kvalitu ovzduší ze společnosti Transport & Environment.
Fotogalerie |