Všem, kdo si na plavidle rozhodnou zpříjemnit cestou alkoholickým drinkem, hrozí pokuta až 100 tisíc korun. Na vodě i na silnici platí stejná pravidla. Řidiči šlapadel si s tím často hlavu nelámou a plují, kam se jim zachce. Majitelé motorových člunů prý zase nedodržují rychlost a povinný odstup.
TV Nova vyrazila do terénu, aby zjistila, jak turisté dodržují ono „nealkoholické“ nařízení. Cizinci, které štáb otestoval, nadýchali kolem jednoho promile. Pokud na vodě nadýcháte ještě víc, odvíjí se postih podle toho, jaké plavidlo zrovna řídíte. Na šlapadle nebo kánoi, které nepodléhají registraci, jde stále ještě o přestupek, na lodi či vodním skútru už to taková „legrace“ není.
„V tomto případě se jedná o trestný čin, konkrétně o ohrožení pod vlivem návykové látky, za což hrozí až roční pobyt ve vězení,“ varuje policejní mluvčí Jan Daněk.
Lidé na šlapadlech se v mnoha případech ani neobtěžují seznámit s potřebnými předpisy a pravidly, posilněni alkoholem už nejsou schopni ani včas uhýbat. „Jsou to malá plavidla, každopádně mě nesmějí ohrozit ani omezit. Ale často mi připadá, že to vůbec nevědí,“ popsal neutěšenou situaci na Vltavě kapitán lodi.
Zakázané zóny jsou přitom vyznačeny uvnitř šlapadla. S nimi je tabu plout za žluté bójky, kde je to už hodně rizikové, zvláště pro ty, kdo sedí poprvé za kormidlem plavidla a jsou ještě navíc pod parou. Nejhorší bývá situace o víkendu a k večeru, kdy přes množství šlapadel není vidět na hladinu.
Není divu, že provozovatelé v Praze proto nemohu sehnat kapitány. „Nikomu se mezi ta šlapadla nechce, je to o tom, kdy se něco stane. Když vidí tu řeku posázenou šlapadly natolik, že není kudy projet, tak to je ten důvod,“ uvedl kapitán.
Zatím tedy vše nasvědčuje tomu, že v Praze čekáme na nehodu se špatným koncem, jinak se věci do pohybu zjevně nedají, protože neexistuje vůle situaci změnit. Před šesti lety parník (dlouhý přes dvacet metrů) srazil ženu na šlapadle. Skončila v nemocnici s poraněným hrudníkem.
Fotogalerie |