Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    „Otravných“ koloběžek bude v Praze více: Z Číny sem míří žluté, z Estonska černé

    Do Prahy vpadly další koloběžky, tentokrát žluté. Motat pod nohy a kola se ale budou stejně jako ty zelené. | foto: Re.volt

    Zima, která letos vysublimovala z Evropy neznámo kam, dělá velké vrásky třeba vlekařům, zemědělcům nebo vodohospodářům. Najdou se i ti, kdo si mnou ruce. Kromě silničářů jsou to provozovatelé sdílených koloběžek nebo v Praze také „oblíbených“ beer biků. Obyvatelé metropole i turisté se navíc musejí připravit na příchod dalších hráčů.

    I když magistrát loni sliboval rychlou nápravu, nakonec nechvalně proslulé beer biky čili pojízdné nálevny pro rozjařené a ještě rozjařenější turisty zmizí z širšího centra Prahy až letos na jaře. 

    „Některé věci trvají déle, než bychom chtěli,“ omlouval koncem roku průtahy pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. „Nejdůležitější je, že je za námi poslední turistická sezona s pivními koly,“ doplnil s tím, že všechno vlastně dobře dopadlo.

    Do té doby se všichni musejí obrnit trpělivostí, zatímco provozovatelé alkoturismu budou ještě nějaký ten pátek slušně vydělávat.

    Beer biky z centra možná zmizí, na jejich místo už se sebevědomě tlačí další hráči na trhu, kteří se v tomto případě ohánějí ekologií a sdílením. To má být šetrnější k přírodě a vzduchu ve velkých městech, navíc na něm mohou zájemci slušně vydělat. A na to Češi obvykle slyší.

    První koloběžky už po Praze rozmístila tuzemská společnost Re.volt. Následovat by ji měl estonský startup Scoot911. Zeleným koloběžkám Lime tak přibude žlutá a černá konkurence, plést se ale stroje budou všechny stejně.

    „Chtěli bychom pokrýt všechny potřeby a možnosti dopravy, a tak po elektrických autech, motorkách a skútrech pokračujeme s koloběžkami,“ citoval spoluzakladatele a šéfa carsharingu Re.volt Pavla Kuchtu magazín CzechCrunch.cz s tím, že prostřednictvím platformy Fundlift investorům nabízí za tři miliony korun desetiprocentní podíl ve firmě.

    Žluté koloběžky by prý měly být revoluční. A nejen proto, že je vyrobili v Číně. „Domluvili jsme se s jednou přední čínskou firmou, která se dlouhodobě zabývá výrobou elektrických kol a koloběžek. Jejich produkt je vyvinut přímo pro potřeby sdílení, tedy robustní, jednoduchá a vodotěsná konstrukce s velkými desetipalcovými koly a vyměnitelnou baterií,“ prozradil Kuchta. Tak snad nenarazí na odpor cestujících, přece jen teď Čína v hledáčku celého světa, byť z úplně jiných důvodů. 

    Testování bytelnějších koloběžek s čidly, jež vyhodnotí možné i nemožné, ohlásila i společnost Lime.

    Koloběžky do Prahy dorazí také z Estonska.

    Pražané i návštěvníci metropole tak mohou jen doufat, ať v ulicích města „nekvetou“ hlavně koloběžky a s nimi jejich (ne vždy, ale často) bezohlední uživatelé.

    Snad jednou provozovatelé koloběžek a dalších přibližovadel přijdou na to, že Praha není a nebude Kodaň, Berlín ani jiná světová „placka“ s širokými bulváry a místem pro x pruhů v každém jízdním směru, že má metropole své limity a specifika. Zkrátka že elektrické koloběžky nemohou mít na růžích ustláno všude, kde se majitelům zlíbí.

    Startupy a crowdfunding jsou jistě fajn a fenoménem dneška, selský rozum taky není od věci.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 22:51 čtvrtek 11. června 2020. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      60
    • Super
      47
    • Cože
      44
    • Haha
      43
    • Tvl
      43
    • Sladký
      40