Zatravněné pásy i zdvojené cyklostezky: Experimenty, kvůli kterým jde v Praze o život

Ekologické experimenty jako zatravněné pásy nebo výstavba cyklostezek a pruhů pro kola možná bodují v prezentacích ekonadšenců v Bruselu. Jak se ukazuje v Praze, v praxi to tak slavné není, a co víc, mnohdy kvůli těmto ekologickým zlepšovákům může jít dokonce o život.

Pohlcují hluk, snižují prašnost a zlepšují mikroklima, nehledě na rychlejší opravy a kratší výluky, velebí zatravněné tramvajové pásy pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

„Věřím, že se nám podaří získat téměř bezúdržbové a stálezelené tramvajové pásy, které sníží prašnost a teplotu v rozpálených letních pražských ulicích, zlepší mikroklima v hlavním městě, poskytnou propustnou plochu pro dešťovou vodu a pohltí hluk provozu na kolejích,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Nedávno je desítky dělníků pokládaly v Kolbenově ulici. Práce se však protáhly, aby tráva v létě nelehla popelem, byly nově instalovány také zavlažovací ventily. A to práce značně protáhlo, kromě toho, že místem museli motoristé projíždět s velkou opatrností a snížit rychlost. A levné to jistě také nebylo.

Už teď je jisté, že záchranáři nebo policisté spěchající k případu z nich odvázaní nejsou. Ukazuje to příklad nedaleké navazující Sokolovské ulice směrem do centra.

Policejní auta s majákem musejí jet buď v protisměru, trčet v koloně, protože silnice není dost široká, aby se ostatní řidiči vyhnuli, nebo odbočit do vedlejší ulice. Případně to stihnout v úseku, kdy tramvajový pás pokrývá zámková dlažba, asfalt nebo jiný zpevněný povrch. Tráva motoristům zkrátka nepřeje, netroufnou si na ni ani muži, ani ženy zákona ve vozech Škoda Kodiaq.

Pevný povrch a dlažbu v Sokolovské ulici v Praze na některých úsecích vystřídaly tramvajové zatravněné pásy.

Nonstop zelenou má v metropoli i výstavba nových cyklostezek a cyklopruhů. Každodenní praxe je i v tomto případě bohužel na hony vzdálená líbivým studiím, kterými se chlubí primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a jeho magistrátní družina.

Zářným příkladem budiž tolik diskutovaný úsek kolem Vltavy. Rušná Povltavská je teď dějištěm tragikomedie, kdy jsou vedle sebe dvě cyklostezky a počet omezujících dopravních značek na stavbě druhé cyklostezky značně převyšuje počet aktivních dělníků. Těch tu zahlédnete maximálně pár, rozhodně ne desítky jako na zatravněných a zavlažovaných tramvajových pruzích u bývalé Kolbenky.

Kvůli stavbě nové cyklostezky podél rušné Povltavské se často tvoří kolony. A ještě dlouho budou, málokdy se tu pracuje.

Už tak úzká komunikace je na mnoha místech ještě zúžená, a tak raději nedomýšlet, jak by to vypadalo v případě vážné dopravní nehody. 

Řidičům se den co den naskýtá tristní pohled na stávající cestu pro kola a chodce, kterou odděluje zábradlí a údajně nevyhovuje potřebám cyklistů, a nový cyklopruh, který ji kopíruje a byl zde vyznačen proto, aby se lidé na kole pohodlně vešli. 

V jednom místě se pruhy spojují, aby následně vedly do nikam, respektive na věčně prázdné staveniště. Kola tu tak mají stejně místa jako automobily. Z druhé strany silnici ohraničuje vysoký betonový val, a tak je manévrovací prostor velmi omezený a raději si ani nepředstavovat, jak by to vypadalo, kdyby sem cyklistů vyjelo víc. 

Kvůli stavbě nové cyklostezky podél rušné Povltavské je cesta autem horor.

Ano, Praha není jen pro řidiče, nicméně cyklostezky nelze „implementovat“ všude. Pokud se radní přece jen rozhodnou stavět, měly by práce probíhat o dost rychleji než ve zmíněné Povltavské, kde se měsíce „staví“, aniž by byl krátký úsek aspoň z půlky hotový. Do nástupu podzimu hotovo rozhodně nebude.

A takových příkladů bychom v hlavním městě jistě našli víc. 

O tom, co na zatravněné tramvajové pásy i nové cyklostezky a jejich výstavbu říkají dotčené strany a subjekty, vás budeme samozřejmě informovat.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 11:36 pátek 14. ledna 2022. Anketa je uzavřena.

  • 36
  • 25
  • 14
  • 13
  • 5
  • 4