Politika na sociálních sítích: Jaké osobnosti a strany mají nejvíce lajků?

V dnešní době si život bez sociálních sítích těžko dovedeme představit. Pro mnoho lidí se právě Facebook nebo Twitter staly hlavními komunikačními kanály a tento potenciál si začínají uvědomovat i politici. I v Česku tak nalezneme mnoho osobností z politické scény, které čile komentují dění a konverzují s voliči prostřednictvím profilů na sociálních sítích. Komu to jde nejlépe a kdo by se naopak měl lépe naučit s internetem?

Sociální sítě k životu v dnešní moderní době neodmyslitelně patří. Uživatelé všech věkových kategorií tráví na Facebooku nebo Twitteru i několik hodin denně a přes internet mohou komunikovat i s lidmi, se kterými by jinak do kontaktu nepřišli. Příkladem jsou i politici, kteří sociální sítě začali používat pro jejich potenciál oslovit voliče.

Na sociálních sítích nalezneme jak jednotlivé politiky, tak celé politické strany. Zatímco jednotlivci se soustředí převážně na sdělování svých vlastních myšlenek a komentování problematiky, na kterou se specializují, stranické profily pak nabízí širší pohled na politická témata z perspektivy konkrétní strany a jejích představitelů.

Mezi stranami vede ano, v těsném závěsu je TOP 09

Pokud srovnáme stranické profily podle počtu uživatelů, kteří si na profilu dané strany odklikli odběr novinek a dali straně „lajk“, první místo ve facebookových preferencích se shoduje s prvním místem v reálných předvolebních průzkumech.

Hnutí ANO v posledních týdnech drtí průzkumy veřejného mínění, kde získává přes 30 % a proto asi nikoho nepřekvapí, že se svými více než 102 tisíci „lajky“ na Facebooku je mezi ostatními parlamentními stranami na prvním místě. Poněkud překvapivé je v tomto ohledu druhé místo TOP 09, která se v předvolebních průzkumech potácí těsně nad 5% hranicí volitelnosti. Náskok hnutí ANO je pak jen necelých 3 tisíce uživatelů.

Na třetím místě se již se značným odstupem umístil Úsvit – Národní koalice, následovaný ODS, SPD, ČSSD a Lidovci. Komunisté sociální sítě téměř nevyužívá a proto její poslední místo nepřekvapuje. Překvapením je hlavně výsledek sociální demokracie. Jakožto strana, která v minulých parlamentních volbách zvítězila a má nejsilnější zastoupení ve vládě, žádná oslnivá čísla nezískala.

Strana Počet „lajků“ na FB

ANO 102010
TOP 09 99207
Úsvit 38753
ODS 36934
SPD 26412
ČSSD 21089
KDU-ČSL 15519
KSČM 6925

Výsledky jednotlivých politiků překvapí

Kdo by očekával, že oblíbenost individuálních politiků se bude odvíjet například od jejich postavení ve vládě nebo v parlamentu, ten bude nejspíše překvapen. Nejsledovanějším českým politikem na Facebooku je poslanec a předseda SPD Tomio Okamura. Jeho osobní profil sleduje téměř 253 tisíc uživatelů.

Počty „lajků“ Tomia Okamury sice neustále mírně rostou, ale dle interakcí na jeho stránce je pravděpodobné, že nemalá část z více jak čtvrt milionu sledujících jsou falešné profily, které mají pouze za cíl navýšit celkový počet.

Druhé místo pak opět patří člověku, který v současnosti žádnou vysokou politickou funkci nezastává, poslanci a čestnému předsedovi TOP 09 Karlu Schwarzenbergovi. Ten za Okamurou zaostává o zhruba 30 tisíc „lajků“ a těží z toho, že jeho profil byl velmi aktivní během prezidentské volby před čtyřmi lety, kdy nabral většinu sledujících. Dnes už mu ale fanoušci spíše ubývají.

Třetí místo patří ministru financí a předsedovi hnutí ANO Andreji Babišovi. Oproti prvním dvěma politikům je ale vidět podstatný propad celkového počtu sleduících uživatelů. Zatímco Okamura se Schwarzenbergem se pohybují kolem čtvrt milionu, Babiš zatím atakuje osmdesátitisícovou hranici.

Asi největším překvapením je čtvrté místo, které patří člověku, který v současné době není ani poslancem ani senátorem a nevykonává ani žádnou další vysokou politickou nebo stranickou funkci. Přes 37 tisíc „lajků“ má Václav Klaus ml. Což je mimochodem více, než má celá ODS, které je členem. Pozoruhodné je i to, že Klaus ml. má na Facebooku veřejný profil teprve od března tohoto roku.

„Každý týden rosteme o 3 %, a když se zadaří, reagují na naše příspěvky lidé více než na Andreje Babiše a to na rozdíl od něj neplatíme prakticky žádnou reklamu. Za dobu fungování stránky jsme na ní utratili asai tisíc korun,“ řekl redakci Expres.cz pod člověk z týmu Václava Klause ml., který si nepřál být jmenován, ale jehož identitu redakce zná.

Politik počet „lajků“ na FB

Tomio Okamura 252699

Karel Schwarzenberg 224911

Andrej Babiš 79552

Václav Klaus ml. 37100

Miroslav Kalousek 36415

Petr Fiala 14638

Bohuslav Sobotka 11745

Pavel Bělobrádek 3483

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 17:32 středa 5. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

  • 42
  • 18
  • 16
  • 15
  • 13
  • 9