Kandidát Veverka načerno oblepil Prahu plakáty. Takto Piráti bojují s vizuálním smogem?

Předvolební kampaň České pirátské strany sotva začala a už je plná kontroverze. Prvně si Piráti v Praze zavařili tím, že svou kampaň spojili s festivalem Prague Pride, na který pomohli schválit rekordní dotaci, a teď museli sundávat plakáty svého kandidáta do Senátu Roberta Veverky, protože byly zřejmě vyvěšeny načerno. Možná si toho Veverka nevšiml, ale dva roky řídí Prahu jistí Piráti a na jednom z prvních míst mají boj s vizuálním smogem.

Předvolební kampaň zahájila strana o víkendu během festivalu Prague Pride, což nejenže mnoho lidí rozčílilo, ale „zaujalo“ to i Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který by se už měl celou věcí zabývat. 

Argument, že si Piráti při kampani vypomohli z peněz Pražanů, nabývá ještě více na síle. Každopádně se ukazuje, že těch přešlapů budou mít na svém kontě přece jen více.

Emoce budí i dění okolo Roberta Veverky, který Prahu oblepil svými plakáty, aby je následně musel s ostudou sundávat. Za vším stojí konflikt s pražským dopravním podnikem (DPP), který je označil za černou reklamu, protože pro jejich vyvěšení neexistuje žádná smlouva.

Tento způsob kampaně odporuje tomu, na čem se usnesla pražská rada. Veverka se brání, podle něj se jedná o klasický politický boj.

Volební plakáty vyvěsila reklamní společnost Erflex, která má smlouvu s Piráty, konkrétně s týmem okolo Roberta Veverky.

„V tomto případě se jednalo o černý výlep, protože reklamní sdělení na stožárech trakčního vedení, které jsou v majetku DPP, byla umístěna bez existující platné smlouvy s DPP na pronájem reklamního prostor,“ řekl vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík pro Novinky.cz.

Dopravní podnik si od chvíle, kdy vede právní spor se společností Rencar, pečlivě hlídá, co je na reklamních nosičích umístěno.

„Jsem zadavatel reklamy u společnosti a netuším, co se v té firmě odehrává. Mě firma oslovila, že má smluvní vztah, a hlavně ho dlouhodobě využívá. Ta společnost to dělala i v roce 2018, kdy to žádný problém nebyl,“ hájí se Veverka, podle něhož DPP takto reaguje kvůli jeho osobě a logu České pirátské strany.

Volební plakáty Roberta Veverky musela strana zase odstranit.

Dopravní podnik odmítá, že by byl jakkoliv předpojatý vůči Pirátům nebo Veverkovi, podle nich by plakáty musely dolů, ať už by na nich byl kdokoliv.

Pirátský kandidát není ve sporu pouze s DPP, ale problémové je umístění reklamy i ve vztahu k usnesení pražské rady. Ta 4. listopadu 2019 definovala pravidla pro umisťování reklamních ploch na sloupech a stožárech na veřejných prostranstvích.

Právě Piráti v čele s pražským primátorem Zdeňkem Hřibem se chtěli v Praze zbavit vizuálního smogu. Teď k němu pirátský kandidát řádně přispěl.

„Očividně v Pirátské straně platí pravidla pro všechny ostatní, jen ne pro ně samotné! Rada hlavního města schválí nějaká pravidla, pan primátor dští síru na každého kolem kvůli vizuálnímu smogu a nelegální reklamě, a pak se jejich vlastní kandidát na nějaká pravidla a legálnost vyprdne a oblepí půl Prahy. Už vidím ten pirátský řev, kdyby to udělal někdo z nějaké jiné, tradiční politické strany. Je to ukázkový příklad pokrytectví neboli úplně opsaný Orwell,“ rozčilovala se Alexandra Udženija z ODS.

Veverka se brání, že nechtěl vytvářet vizuální smog, protože se z jeho strany jednalo jen o dočasnou a maloplošnou předvolební prezentaci.

„Chybí pravidla a vstřícnost. V Praze chybí koncepční řešení kulturní, politické a společenské reklamy,“ hájí se Veverka.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:07 čtvrtek 10. prosince 2020. Anketa je uzavřena.

  • 165
  • 15
  • 13
  • 11
  • 11
  • 9