Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Alternativní taxislužba je krok do budoucnosti, říká Ondřej Krátký z Liftago

    Ondřej Krátký je zakladatelem platformy Liftago, která prostřednictvím mobilní aplikace poskytuje alternativu ke klasické taxislužbě. V rozhovoru pro Expres popsal nejen výhody a nevýhody alternativních taxislužeb, ale i budoucnost veřejné dopravy. | foto: iDNES.cz

    Moderní doba s sebou přinesla mnoho pokroku i v oblastech, kde by ho možná nikdo příliš nečekal. Příkladem je i taxislužba, kde již dávno neplatí, že jedinou možností je klasické objednání taxikáře přes dispečink nebo zamávání na volný taxík na ulici. Rozmáhá se stále více alternativních možností taxislužeb a ani Česko není výjimkou. Kromě celosvětově známého Uberu je nesmírně populární i aplikace Liftago. Podle jejího zakladatele Ondřeje Krátkého se nejedná o klasickou alternativu k taxislužbě, ale o krok do budoucnosti přepravy osob.

    Když se řekne alternativní taxislužba, většina lidí si vybaví Uber, který je známý na celém světě. Vybaví si lidé v Česku i Liftago?

    Mezi Čechy je Liftago v současnosti nejpoužívanější aplikací na taxíky. Mezi turisty tolik nefrčíme, ale i když jsme ti mrňaví Češi, máme podle Obchodu Google nejlépe hodnocenou appku na taxíky v Evropě. Necítíme se být malí.

    Kde všude Liftago můžeme využívat?

    V současné době Liftago funguje v Praze, Brně a Ostravě. Pochopitelně stále rosteme, přibývá nám řidičů a klientů a rozhodně plánujeme expandovat a to nejen po Česku. Již dnes se Liftago rozjíždí v Bratislavě a intenzivně pracujeme na rozšiřování do dalších evropských měst.

    To že jak Liftago, tak celosvětově známější Uber jsou alternativní taxislužby znamená, že klientům poskytují stejné možnosti?

    V tomto fungujeme velmi rozdílně. Liftago je platforma, kde si člověk svého řidiče nebo vůz může vybrat – to nejde ani u dispečinku, ani u Uberu. Sdružujeme jen profesionální řidiče, kteří si tak třeba přivydělávají, ale i taxikáře, kteří jezdí jen pro Liftago. Hlavní je, že prošli naším pohovorem a stovkami hodnocení zákazníků.

    Uber prověřené profesionály nezaměstnává?

    Uber spolupracuje hlavně s amatérskými řidiči. Na rozdíl od veřejného působení jinde po světě je Uber v Čechách legální. To jen ti řidiči Uberu nevědomky podepsali, že na sebe berou odpovědnost taxikáře a až pak při kontrolách se nestačí divit, že je Uber úplně správně neinformoval. Možná jsme hloupí, ale prostě nemáme tu odvahu dělat byznys a riziko aby za nás nesl někdo jiný.

    U Liftaga si tedy můžeme být jistí tím, že ten kdo nás veze je opravdický taxikář s koncesí?

    Všichni řidiči, kteří jezdí pro Liftago složili všechny smysluplné i nesmyslné povinnosti k provozování taxislužby. Pro Uber může jezdit prakticky kdokoliv s autem a řidičským průkazem. Problém je ale ten, že všichni ti řidiči často něvědomky ve smlouvě podepisují, že splňují veškeré právní předpoklady danou službu poskytovat a to často bohužel není pravda. Za Liftago se v Čechách snažíme zákon modernizovat, ale než se to podaří, budeme ho respektovat.

    Jsou tedy praktiky Uberu vůbec legální?

    To je otázka na hlubší právní rozbor. Pravdou ale je, že Uber nemá problém s tím pohybovat se na tenkém ledě v minimálně šedé zóně právních předpisů. Když někdo takového řidiče při kontrole odhalí, je odpovědnost jen na řidiči. Uber je z obliga, oni mají podepsané, že ten řidič smí svou práci vykonávat a nadto ani nemají sídlo v ČR a nenesou žádnou zodpovědnost. Sami řidiči často ani nevědí, co podepsali. My bychom se taky mohli v té šedé zóně pohybovat, kdybychom chtěli, ale nemáme to zapotřebí. Veškeré naše aktivity jsou v souladu s právním řádem.

    E: Jaká jsou tedy specifika Liftaga?

    Uživatel v mobilní appce jednoduše vybere odkud kam chce jet a poptá nabídky nejbližších řidičů. Sami řidiči mu posílají nabídky on si pak vybere pro něj tu nejlepší podle ceny, doby příjezdu, hodnocení nebo auta. Je to vlastně dokonale tržní prostředí, kde cena je oním pomyslným střetem poptávky zákazníka a nabídek taxikářů. Každého řidiče pak zákazník může ohodnotit a ta hodnocení pak také hrají roli. Zákazníci si vybírají dobře hodnocené řidiče a řidiči jsou motivováni k zisku vysokých hodnocení. Tudíž veškeré motivace na obou stranách jsou pozitivní.

    Jak se díváte na současnou situaci v taxislužbách? Pomohou alternativní taxislužby vyřešit problém oněch nechvalně známých podvodníků a jejich „Érport? Tů tauznt!“?

    Třeba nám v Liftagu prošlo systémem už skoro pět tisíc řidičů a aktuálně si lidé můžou objednat ve 4 městech zhruba z 1500 těch nejlépe hodnocených. Pražský magistrát využil naši nabídku zeptat se na úpravu vyhlášky těch nejlepších řidičů a těm kupodivu záleželo hlavně na zamezení podvodů a odstranění podvodníků, kteří jim kazí pověst. Teď magistrát připravuje novou vyhlášku a věřím, že proti podvodným taxíkářům pomůže.

    Co pro vás bylo impulsem k založení Liftaga?

    Nešlo nám jen o to poskytnou alternativu ke klasické taxislužbě, ale brali jsme to jako krok do budoucnosti. Poptávka po službách našeho typu obrovsky roste a musíme počítat s tím, že doba, kdy taxislužby budou řešeny samořídícími auty se nezadržitelně blíží. Není dost lidských řidičů, kteří by odvezli všechny ty lidi, kteří si přestanou auta kupovat. A Liftago představuje jednu z cest, jak být od počátku při tom.

    Jak konkrétně může podobná aplikace přispět k vývoji plně automatizované taxislužby?

    Za prvé můžeme z dat, které máme předpokládat, odkud kam se nejčastěji jezdí, jaký standard služeb zákazníci vyžadují a mnoho dalšího. Hlavně než dojde na auta, která opravdu nebudou řidiče potřebovat, budou na postupně více automatizovaný provoz dohlížet profesionální řidiči. Těch bude potřeba hodně. A my podle celkem drsného tržního výběru budeme moci poskytnout ty nejlepší.

    Plánujete do budoucna soustředit se jen na taxislužby nebo i na další formy veřejné dopravy?

    Chceme od prosté jízdy objednaným vozem přejít i ke sdíleným taxíkům a spolujízdě. Zatím to vůbec není nijak zákonem upraveno, ale vezměte si třeba Prahu, ve které je každý den několik milionů cest autem a přitom ve většině případů v tom pětimístném autě sedí jen řidič.Města jsou ucpaná, doprava kolabuje, parkovacích míst je nedostatek.

    Sdílená doprava by situaci vyřešila?

    Kdyby byla možnost na vaší cestě využít volné kapacity vozu a svézt další lidi, kteří se chtějí dostat na místa na vaší trase, ušetří to jak peníze, tak to pomůže zmírnit dopravní situaci. Jak jsem ale říkal, je potřeba nejprve všemu vytvořit legislativní rámec, na čemž se chceme podílet. Dále by prospělo vytvořit systém návaznosti klasické MHD na taxislužbu, které by bylo opět oboustranně výhodné jak pro cestující, tak pro města.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 20:43 úterý 4. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

    • Super
      14
    • Trapas
      7
    • Tvl
      7
    • Haha
      6
    • Cože
      6
    • Sladký
      6