V reakci na tragickou událost se nabízí řada otázek, především pak ta, zda by se nehodě dalo zabránit. Vášnivá debata se však v tuto chvíli ubírá především o otázce, zda se na vodních plochách změní pravidla.
1. Byl dobrý nápad povolit na Orlíku skútry?
Nehoda se stala zhruba rok poté, co se změnila pravidla pro rekreační plavbu a menším plavidlům povoluje vjezd na dříve zakázané vodní plochy. Podle některých starostů i odborníků jsou ale právě takové čluny smrtelně nebezpečné.
2. Kdo se stará o bezpečnost na přehradě?
Bezpečnost konkrétně na Orlické přehradě hlídají policisté v motorových člunech. Na starosti však mají vodní plochu dlouho přes 60 kilometrů, takže není možné v jednu chvíli být na více místech a dohlížet, zda se řidiči skútrů chovají ukázněně.
3. Je na přehradě nějaké omezení bezpečnosti?
Není, podle vyhlášky platné od loňského dubna mohou motorové čluny a vodní skútry plout bez omezení výkonu a rychlosti ve vzdálenosti 25 metrů od břehu. Na vodních nádržích pak až od vzdálenosti 50 metrů od břehu. Bez omezení se mohou tato plavidla pohybovat například na Moravě od ústí Bečvy po soutok s Dyjí, na Otavě u Zvíkova nebo právě na Orlíku, Slapech nebo Dalešické přehradě.
4. Jak je možné, že mohou skútry do plavecké zóny?
Není to možné, nebo by alespoň nemělo být. Jak je uvedeno výše, konkrétně na Orlické přehradě mohou skútry a motorové čluny plout až od vzdálenosti 50 metrů od břehu. K nedělní tragédii došlo u zámku Orlík, kde není koupací zóna. Navíc dívka se nekoupala, ale plavila se na pramici.
5. Změní se něco po tragédii?
Vypadá to, že ano. Jak informovala MF DNES, plavební správa chystá inspekci a změnu značení. „Dnes jsme začali po domluvě se starosty u nádrže Slapy značit sedm prostorů pro koupání. Jednoznačně tak bude patrné, kde je plavební dráha,“ uvedl pro MF DNES ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.
Místní navíc organizují sbírají podpisy pod petici za omezení plavby a požadují, aby na vodu směly jen lodě s motory do třinácti koňských sil.
Fotogalerie |