První zářijový den bude letos pro školáky ještě významnější než v jiných letech. Výuka začíná nejen po letních prázdninách, ale i po dlouhé přestávce způsobené epidemií koronaviru. Podle vyjádření úřadů začnou školy fungovat v běžném provozu a jedinou změnou budou zvýšená hygienická opatření. Mezi ně patří již zmíněné roušky, které jsou také největším jablkem sváru.
Ministerstvo školství vytvořilo manuál, jehož součástí je popsání pravidel, kde děti musejí roušky nasadit a kde nemusí. Ne všichni s tím souhlasí.
Podle ministra školství Roberta Plagy je cílem to, aby výuka probíhala pokud možno co nejběžnějším způsobem. Školy dostaly volnou ruku v tom, jaký režim zvolí. Není tedy vyžadováno, aby se nějak reguloval počet žáků ve třídách.
Ministerstvo doporučuje, aby se hodně větralo nebo aby se více dbalo na dodržování zásad hygieny.
Děti se musejí připravit na omezení v podobě roušek.
„Ve třídách nebude rouška povinná, zejména na prvním stupni by to mělo dopad na kvalitu výuky. Ale budou povinné na chodbách a ve frontě na výdej jídla. Pokud začne žák obědvat, roušku sundá, pak ji zase nandá,“ vysvětloval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Řadě lidí to připadá nepřehledné a ve výsledku podle nich taková řešení postrádají smysl.
„Při vstupu do školy budou muset mít žáci roušku. Ve třídě, v jídelně a v družině ji hygienicky sundají a někam uloží. Na toaletě a na chodbě ji opět nasadí. Ano, je to blázinec! Místo chytré karantény by stačila chytrá vláda. Nemáme ani jedno, ani druhé,“ ozvala se proti zmíněným opatřením Miroslava Němcová (ODS).
Vzhledem ke zkušenostem z jara si lidé kladou otázku, jak to bude vypadat, když se v jednotlivých školách nemoc mezi žáky prokáže. Podle hlavní hygieničky Jarmily Rážové v takovém případě nebude nutné zavřít celou školu.
„Pokud se ve škole objeví pozitivní dítě nebo zaměstnanec školy, provede krajská hygienická stanice standardní epidemiologické šetření. Musí vždy individuálně posuzovat riziko a časovou a distanční kvalitu kontaktů,“ vysvětlila Rážová.
Speciální dokument, který radí školám, jak zvládnout začátek nového školního roku, se zaměřuje také na to, jak by se měli učitelé k žákům chovat. Materiál ministerstva doporučuje učitelům, aby vytvářeli přívětivou atmosféru.
Pokud by ve třídách byli žáci, kteří nestíhají či nezvládli učivo z období karantény, pomoci by jim nově měli vysokoškolští studenti z pedagogických fakult.
Fotogalerie |