Málokterá profese je tak nenáviděná: Proč revizory nenahradí turnikety?

Revizoři nepatří mezi oblíbená povolání, těší se podobné popularitě jako třeba exekutoři. | foto: Profimedia.cz

Snad každý, kdo někdy cestoval pražskou MHD, se s nimi setkal. Lezou vám na nervy, i když nejedete načerno, a zpravidla vás zastaví, když někam spěcháte a poslední, co chcete, je zdržovat se s někým, kdo nemá nic jiného na práci než „buzerovat“ ostatní. Ne, revizoři nepatří mezi profese, které by byly v kurzu, naopak.

Tramvaj číslo 20 jedoucí na Barrandov. Na Malostranské přistoupí dvojice mužů středního věku v outdoorových vestách, v botách, které už nikdo nenosí, a s výrazem Já nic, já muzikant a vám je v mžiku jasné, že to jsou revizoři. A taky že jo!

„Dobrý den, kontrola jízdních dokladů,“ vyzvou cestující při jedné ze svých rutinních kontrol.

Na zástavku Hellichova už tramvaj přijíždí kompletně legitimovaná, ale revizoři se netváří moc šťastně. Všichni cestující totiž měli platný doklad. Pro ty, kdo žijí z cizího neštěstí, respektive z toho, že dotyčný nemá lístek, to není příliš dobrá zpráva.

„Tady je to marný!“ postesknou si revizoři a vystupují z vozu v naději, že v tom příštím nějaký ten černý pasažér pojede a oni si přijdou na své. Za každého hříšníka mají speciální příplatek. Pokud se s ním domluví jaksi „bokem“, může to být samozřejmě i víc. O tom ale dopravní podnik nechce samozřejmě ani slyšet.

Není divu, že prestiž tohoto povolání není valná a mnoho cestujících se ptá, zda by nebyl lepší návrat k turniketům, které z metra zmizely v roce 1985.

„Pražské metro bylo zpočátku projektováno a budováno jako uzavřené, v roce 1985 ale došlo ke změně způsobu odbavování v metru, turnikety byly odstraněny a nahrazeny označovači. Všechny stanice metra, které byly uvedeny do provozu po tomto datu, již byly projektovány bez turniketů,“ říká dnes již bývalý náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, který měl léta na starosti dopravu. 

„Technická studie na usazení turniketů v metru prokázala, že je technicky možné pražské metro znovu uzavřít turnikety. Zásadní podmínkou pro instalaci turniketů do metra je zachování bezpečnosti a možnosti okamžité evakuace cestujících ze stanic,“ doplnil.

„Zachována musí být i přístupnost pro osoby se sníženou možností orientace a pohybu. Podle posledních odhadů by se taková zakázka (pro přibližně 27 stanic) mohla pohybovat kolem 800 milionů Kč,“ dodal Dolínek s tím, že se zatím nenašly potřebné prostředky.

Turnikety v metru a nastupování pouze předními dveřmi v případě autobusů nejsou ničím novým v mnoha evropských metropolích, například v Londýně, Madridu, Barceloně i v Paříži.

Fotogalerie

Komentáře

Mohlo by vás zajímat