Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Expert na dopravu a jízdu načerno Matěj Hollan: Brňanům zdraží taxíky a přitom potápí i taxislužby

    • Matěj Hollan z Žít Brno se rozhodl zatočit s nástupními cenami brněnských taxislužeb
    • Ty stojí - stejně jako v Praze - čtyřicet korun
    • Hollan je chce zvednout o dvacet korun, aby se podle něj eliminovalo to, že lidé budou jezdit krátké trasy
    • Cena za kilometr v Brně je o dvě koruny dražší než cena za kilometr v Praze
    • Hollan svým umělým navýšením nástupní ceny napomáhá rozmachu službám, které taxi likvidují

    Matěj Hollan se snaží zvednout už samu vysokou cenu taxi v Brně. | foto: MAFRA

    Brněnský náměstek primátora, který má na starosti kulturu, sociální oblast a dopravu, Matěj Hollan (32), poslední dobou proslul spíše svými skandály, nežli konstruktivními návrhy pro život v moravské metropoli. Nyní chce ještě více zvednout ceny za brněnské taxi. Ty už jsou ale samy o sobě dražší než v Praze, navíc Hollan dělá taxikářům medvědí službu.

    Jméno Matěje Hollana z Hnutí žít Brno vyvolává na první poslech vzpomínky na spousty kontroverzí. Brněnský radní spíše než svými lidumilnými činy proslul hlavně svými skandály.

    Nechal se opilý bičovat ukrajinskou dominou, chytli ho v brněnské MHD bez platné jízdenky a revizorům se pokusil utéct, spolu s Matějem Stropnickým ze strany Zelených zašli do brněnské hospody, odkud byli vyhozeni, a Hollan se pak následně přirovnal k oběti holocaustu.

    Jako poslední kousek si Hollan, do jehož gesce spadá i doprava v Brně, vybral umělé navýšení cen taxislužeb v Brně. Vadí mu, že lidé v Brně mají údajně jezdit vozy taxi na krátké vzdálenosti.

    Zdražení kvůli lidem, co „to potřebují“

    „S ceníky se hýbalo v roce 2007, a to je už dlouhá doba, navíc je inflace a podobně. Navíc se ukázalo, že část z toho jsou taxíky využívané k jízdě pod 500 metrů a tím zabírají místo lidem, co by to doopravdy potřebovali,“ vysvětluje Hollan pro Události v regionech stanice ČT24. „Zvýšením nástupní ceny ze 40 korun na 60 korun tu skutečnou cenu určí trh. Cena za kilometr zůstává stejná, jen se o dvacku zvýší nástupní sazba tak, aby se to nezneužívalo k cestám na krátkou vzdálenost,“ obhajuje navýšení nástupní ceny.

    12.ledna 2017 v 12:27, příspěvek archivován: 13.ledna 2017 v 15:02

    VIDEO: Vy??? taxy u taxi. N?m?stek pro dopravu Mat?j Hollan /??t Brno/ chce v Brn? zabr?nit ?zneu??v?n? tax?k?? ke kr?tk?m j?zd?m. https://t.co/HAYhM3h5M1

    Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

    Vyšší taxy u taxi. Náměstek pro dopravu Matěj Hollan /Žít Brno/ chce v Brně zabránit „zneužívání taxíků“ ke krátkým jízdám. https://t.co/HAYhM3h5M1

    Brněnské taxislužby přitom mají stejnou nástupní cenu jako taxi v Praze, tedy čtyřicet korun. Cena za kilometr se pak ale už liší - Praze se u velkých a nejznámějších společností svezete za 28 korun za kilometr, v Brně je ale cena o dvě koruny dražší.

    Ceny taxi v Praze jsou levnější než v Brně

    V Praze dokonce působí dvě taxislužby s výjimečnými službami - ta jedna je nejlevnější a její cena je už 18 korun za kilometr. Ta druhá patří do „žluté společnosti“ Radima Jančury, jezdí se jen vozy audi a na palubě čeká zákazníky voda, tablet s wifi, noviny a úslužný řidič, který vystupuje, aby otevřel dveře. Cena je opět 28 korun za kilometr.

    Pražská služba Nejlevnější taxi. Cena je oproti Brnu naprosto směšná.

    Tick Tack Taxi patří pod podnikatele Radima Jančuru, kterého proslavily Student Ageny autobusy a vlaky Regiojet. Tick tack vozy jsou ZÁSADNĚ bílé vozy značky audi, ve voze je pro zákazníka VŽDY voda, tablet s wifi, čerstvé noviny a řidič vystupuje a otevírá vám dveře. Za levnější cenu, než mají taxi v Brně!

    V Brně také existují taxislužby, které jezdí za lidové ceny, alespoň to tedy mají v názvu jako například Lido Taxi. I tady je ale nástupní cena 40 korun a cena za jeden kilometr je korun třicet.

    Brněnské Lido Taxi tedy není moc lidové. Oproti pražskému nejlevnějšímu taxi je dražší o dvanáct korun na kilometr, oproti luxusním Tick Tack Taxi pak dražší o dvě koruny.

    Hollan navíc ve svém prohlášení ohledně dalšího zdražování cen nevysvětlil, co konkrétně myslí těmi lidmi, kteří by jízdu taxi „doopravdy potřebovali“. Navrhovaná cena 60 korun za nástup do vozu taxi je totiž určenou stropní cenou, taxislužby se tedy samy mohou rozhodnout, zda tohoto případného navýšení ceny využijí.

    Hollan zvedáním ceny otevírá vrata pro služby jako Uber nebo Liftago

    Je těžko hádat, co Hollana, který má na v Brně na starosti dopravu, k doporučení na šedesátikorunové zdražení vedlo. Taxislužby totiž vědí, že pokud by k takovému kroku přistoupily, zákazník zvednutí položky o dvacet korun ponese nelibě.

    Nezáleží na tom, že navýšená cena za nástup se při delších jízdách promítne na konečné částce jen minimálně, jedná se zde hlavně o psychologický efekt zdražení, který otevírá možnost rozmachu služeb Uber a Liftago, jejichž položky jako „nástupní cena“ se rozpustí v nízkém jízdném.

    Tyto dvě služby jsou v Brně ještě v plenkách, jedním ze skutečných důvodů Hollana schovaných za umělé navýšení nástupní sazby může být tedy vliv lobbistů.

    „Téma regulace nástupní sazby aktuálně napomáhá těm subjektům, které ji nedodržují, což jsou Uber a LYFT,“ říká k problému Lukáš Jakoubek z pražské taxislužby Modrý anděl.

    Řešením by tedy bylo zjednat nápravu v podobě zákonné nástupní ceny, kdy by pro všechny byly zajištěny stejné podmínky. To se ale prozatím neděje a Hollan tak svým na první pohled vstřícným krokem dělá brněnským taxikářům medvědí službu, která pro ně může být až likvidační.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 5:11 neděle 14. května 2017. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      25
    • Tvl
      11
    • Cože
      10
    • Sladký
      9
    • Super
      8
    • Haha
      8