Jméno Matěje Hollana z Hnutí žít Brno vyvolává na první poslech vzpomínky na spousty kontroverzí. Brněnský radní spíše než svými lidumilnými činy proslul hlavně svými skandály.
Nechal se opilý bičovat ukrajinskou dominou, chytli ho v brněnské MHD bez platné jízdenky a revizorům se pokusil utéct, spolu s Matějem Stropnickým ze strany Zelených zašli do brněnské hospody, odkud byli vyhozeni, a Hollan se pak následně přirovnal k oběti holocaustu.
Jako poslední kousek si Hollan, do jehož gesce spadá i doprava v Brně, vybral umělé navýšení cen taxislužeb v Brně. Vadí mu, že lidé v Brně mají údajně jezdit vozy taxi na krátké vzdálenosti.
Zdražení kvůli lidem, co „to potřebují“
„S ceníky se hýbalo v roce 2007, a to je už dlouhá doba, navíc je inflace a podobně. Navíc se ukázalo, že část z toho jsou taxíky využívané k jízdě pod 500 metrů a tím zabírají místo lidem, co by to doopravdy potřebovali,“ vysvětluje Hollan pro Události v regionech stanice ČT24. „Zvýšením nástupní ceny ze 40 korun na 60 korun tu skutečnou cenu určí trh. Cena za kilometr zůstává stejná, jen se o dvacku zvýší nástupní sazba tak, aby se to nezneužívalo k cestám na krátkou vzdálenost,“ obhajuje navýšení nástupní ceny.
Brněnské taxislužby přitom mají stejnou nástupní cenu jako taxi v Praze, tedy čtyřicet korun. Cena za kilometr se pak ale už liší - Praze se u velkých a nejznámějších společností svezete za 28 korun za kilometr, v Brně je ale cena o dvě koruny dražší.
Ceny taxi v Praze jsou levnější než v Brně
V Praze dokonce působí dvě taxislužby s výjimečnými službami - ta jedna je nejlevnější a její cena je už 18 korun za kilometr. Ta druhá patří do „žluté společnosti“ Radima Jančury, jezdí se jen vozy audi a na palubě čeká zákazníky voda, tablet s wifi, noviny a úslužný řidič, který vystupuje, aby otevřel dveře. Cena je opět 28 korun za kilometr.
Tick Tack Taxi patří pod podnikatele Radima Jančuru, kterého proslavily Student Ageny autobusy a vlaky Regiojet. Tick tack vozy jsou ZÁSADNĚ bílé vozy značky audi, ve voze je pro zákazníka VŽDY voda, tablet s wifi, čerstvé noviny a řidič vystupuje a otevírá vám dveře. Za levnější cenu, než mají taxi v Brně!
V Brně také existují taxislužby, které jezdí za lidové ceny, alespoň to tedy mají v názvu jako například Lido Taxi. I tady je ale nástupní cena 40 korun a cena za jeden kilometr je korun třicet.
Hollan navíc ve svém prohlášení ohledně dalšího zdražování cen nevysvětlil, co konkrétně myslí těmi lidmi, kteří by jízdu taxi „doopravdy potřebovali“. Navrhovaná cena 60 korun za nástup do vozu taxi je totiž určenou stropní cenou, taxislužby se tedy samy mohou rozhodnout, zda tohoto případného navýšení ceny využijí.
Hollan zvedáním ceny otevírá vrata pro služby jako Uber nebo Liftago
Je těžko hádat, co Hollana, který má na v Brně na starosti dopravu, k doporučení na šedesátikorunové zdražení vedlo. Taxislužby totiž vědí, že pokud by k takovému kroku přistoupily, zákazník zvednutí položky o dvacet korun ponese nelibě.
Nezáleží na tom, že navýšená cena za nástup se při delších jízdách promítne na konečné částce jen minimálně, jedná se zde hlavně o psychologický efekt zdražení, který otevírá možnost rozmachu služeb Uber a Liftago, jejichž položky jako „nástupní cena“ se rozpustí v nízkém jízdném.
Tyto dvě služby jsou v Brně ještě v plenkách, jedním ze skutečných důvodů Hollana schovaných za umělé navýšení nástupní sazby může být tedy vliv lobbistů.
„Téma regulace nástupní sazby aktuálně napomáhá těm subjektům, které ji nedodržují, což jsou Uber a LYFT,“ říká k problému Lukáš Jakoubek z pražské taxislužby Modrý anděl.
Řešením by tedy bylo zjednat nápravu v podobě zákonné nástupní ceny, kdy by pro všechny byly zajištěny stejné podmínky. To se ale prozatím neděje a Hollan tak svým na první pohled vstřícným krokem dělá brněnským taxikářům medvědí službu, která pro ně může být až likvidační.
Fotogalerie |