Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Mark Zuckerberg si sypal popel na hlavu: 5 důvodů, proč byl tak bledý

    Šéf Facebooku Mark Zuckerberg vystoupil před americkými zákonodárci, aby jim vysvětlil, jak jeho společnost zacházela se soukromými informacemi svých uživatelů. Byl z toho čtyřhodinový výslech, který ukázal jediné – Zuckerberg je až po uši v problémech a neví, jak z nich ven.

    Vše odstartovala kauza kolem společnosti Cambridge Analytica, která se podloudně dostala k datům uživatelů Facebooku a ta dále využívala pro účely politické manipulace v amerických i jiných volbách. Skandál spustil lavinu kritiky na hlavu Marka Zuckerberga, potažmo celého Facebooku, a věci došly tak daleko, že Zuckerberg musel do amerického Kongresu v podstatě na výslech.

    Zákonodárci si Zuckerberga pěkně podali a podařilo se jim identifikovat několik slabých míst Facebooku.

    Mark Zuckerberg před americkým Kongresem nepůsobil příliš energickým dojmem.

    Je Facebook médium, nebo platforma?

    Tenhle dotaz neuměl Zuckerberg zodpovědět, přitom je to věc zcela zásadní. Pokud je Facebook internetové médium, nese zodpovědnost za veškerý obsah, který publikuje, a řídí se mediálními zákony. Pokud Facebook není médium, ale jen platforma, pak sice pro něj v tomto smyslu zákony neplatí, ale zase je otázka, zda potom nemá někdo další regulovat obsah, který se na síti objevuje. A pokud to chce dělat Facebook sám, jakými pravidly se bude řídit. Zatím to vypadá, že Zuckerberg se nechce rozhodnout a kolem této věci mlží. Obě varianty totiž pro něj mají závažné důsledky, a tak si zatím nechává otevřená vrátka. To se ale kongresmanům příliš nelíbí.

    Šéf Facebooku, označovaný za jednoho z nejbohatších lidí světa, vypovídal už druhý den na půdě amerického Kongresu o politice své firmy při ochraně uživatelských dat a o roli, kterou mohl Facebook sehrát při údajných pokusech Ruska ovlivnit americké prezidentské volby v roce 2016.

    Proč lidé nemají podíl na zisku Facebooku?

    Tahle otázka vypadá jako značně podivná, ale není. Jak správně odhalili kongresmani, komodita, se kterou Facebook obchoduje a na které vydělává, jsou data jejich uživatelů. To oni jsou zbožím a měli by tak mít nárok na podíl na zisku, který svými soukromými daty pomáhají generovat. Na to ovšem Zuckerberg nikdy nepřistoupí. Hájil se tím, že Facebook je zadarmo, což je sám o sobě dostatečný benefit jeho uživatelů. Zákonodárci ale mají zřejmě opačný názor a Zuckerberg se možná bude muset dělit.

    Vtipálci se na internetu dobře baví. Zuckerberg totiž na koberečku před senátory působil, jako by vůbec nebyl z našeho světa!

    Jak chce Facebook bránit propagandě z Ruska?

    Opět palčivé téma, které se řeší sice primárně hlavně v USA, ale hlavy si s ním lámou i jinde po světě. Zuckerberg až donedávna naprosto ignoroval možnost, že by někdo mohl využít sociální síť pro manipulaci voleb nebo šíření záměrně nepravdivých zpráv. Sice na to najal armádu lidí, kteří se nyní o tuto stránku starají, ale zjevně to moc nepomohlo. Sám Zuckerberg přiznal, že ho rozsah a sofistikovanost ruských aktivit překvapily. Podle něj je největší šance v použití umělé inteligence, tedy přesněji programu, který na základě složitých algoritmů bude umět vyhledávat falešné účty a hoaxy. Jenže ten bude k dispozici nejdříve za pět let, do té doby se zřejmě nebude dít nic.

    „Najdi rozdíl,“ baví se lidé na internetu.

    Prodává Facebook data svých uživatelů?

    Na tuto otázku Zuckerberg odpověděl zcela jasně, že ne. A toto tvrzení už uvedl několikrát předtím. Facebook data o uživatelích sbírá, aby pomocí nich mohl lépe cílit reklamu, ale dál s těmito daty nijak nepracuje. Bohužel existuje celá řada odborníků, kteří toto tvrzení považují za lež. Zuckerberg sedí na obrovském balíku dat a jejich komercionalizace se přímo nabízí. Podle některých názorů je prodej dat hlavním obchodním modelem Facebooku, jiní si myslí, že jde spíše o částečné úniky, o kterých třeba ani Zuckerberg neví. Každopádně tady se uživatelé musí spolehnout zcela na tvrzení Marka Zuckerberga s tím, že případ Cambridge Analytica byl výjimkou, a nikoliv pravidlem.

    Rozdíl mezi Zuckerbergovým profilovým obrázkem na Facebooku a jeho výrazem v senátu je sakramentsky znát. Známý miliardář tak trochu ztratil barvu.

    Velký bratr

    Kolem sběru dat se točila a ještě nepochybně bude točit velká diskuse. Existuje podezření, že Facebook sleduje činnost svých uživatelů i poté, co se odhlásí z Facebooku. A také, že sleduje aktivity uživatele na různých přístrojích (tablet, mobil, počítač), i když zrovna nejsou připojeni ke svému facebookovému účtu. Zuckerberg na tyto otázky neodpověděl, takže se dá dovozovat, že na nich nejspíše bude něco pravdy. Facebook zkrátka sbírá data, kde může, a nakládá s nimi do značné míry podle své libosti. Teď se zřejmě pravidla zpřísní, ale otázka je, jestli už není pozdě. Facebook se z miláčka médií i davů stal zlým Velkým bratrem a chtějí si na něj posvítit úřady po celém světě. Problémy Marka Zuckerberga tak rozhodně nekončí, ale spíše teprve začínají.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 18:23 čtvrtek 9. srpna 2018. Anketa je uzavřena.

    • Super
      12
    • Haha
      9
    • Cože
      9
    • Trapas
      9
    • Sladký
      7
    • Tvl
      7