Česká televize servíruje seriál prošpikovaný klišé o Romech, asi proto padá

Říká se, že naděje sice umírá poslední. V seriálu Lynč má namále od samého začátku. Česká televize si od něj slibovala mnohé, zůstalo však jen u zbožných přání. Romské etnikum osmidílný cyklus vykresluje skrze stokrát omleté šablony a klišé. Chybí snad už jen to, aby obyvatelé vyloučených lokalit přijeli na povoze taženém koňmi, gádžům věštili za pade z ruky a „otočili“ všechno, co není přivázané.

Pokud si seriál České televize kladl za cíl oživit společenskou diskuzi na ožehavé téma, vyšla tato snaha úplně vniveč. Dokonce i chápavý a na leccos přivyklý „veřejnoprávní“ divák odchází od obrazovky s podivnou pachutí a pocitem, že vlastně pořádně neví, o co vlastně tvůrcům šlo.

Jediné, s čím Lynč velmi zhusta operuje, jsou zažité představy a klišé. Byt plný cingrlátek, na každém kroku Panna Marie, dečky, věčně hrající televize jako kulisa života v marastu, zatvrzení a odmítání bílé většiny, která může za zpackaný život v papundeklu na periferii. 

Kam sice nejezdí linkový autobus, zato se sem dostaly všechny (ne)švary z „bílého“ světa, alkoholismus, drogy, nadávání na poměry i opečovávání ojetých plechovek před oprýskanými paneláky.

Scénář pak nabízí věty typu „Ten cikán? Ten si to vždycky zasloužil, s tím byly jen problémy!“ nebo „Viděls někdy bílý, aby byli celý roky na podpoře? Ale oni takhle žijou! Já nejsem žádný rasista!“, případně dovětky „Nejsou všichni stejní, protože dotyčný zná i pár slušných“ jen dokreslují jistou nemohoucnost a fakt, že si tvůrci nedali moc práce s tím, aby romské etnikum zobrazili také z jiného světla.

Nepomůže ani hlavní hrdina, novodobý Mirek Dušín, který pátrá po okolnostech smrti romského chlapce Denise. Je to docela škoda, nadějný herec Matěj Anděl by jinak mohl celkem slušně vyniknout nad osvědčenými jmény, jako je Bára Kodetová, Pavel Kříž nebo Zuzana Stivínová, kteří v seriálu příliš nezáří.

Pochvalu si zaslouží mladičká Štěpánka Fingerhutová, která v seriálu hraje těžce zkoušenou dceru lékaře, jež téměř mlčky a útrpně nese svůj úděl dcery zneužité vlastním otcem (Pavel Kříž), s nímž dokonce čeká dítě.

Škoda že Česká televize v hlavním vysílacím čase promarnila další šanci změnit zažité názory vycházející ze zažitých dogmat a klišé. Jsou totiž jediným hnacím motorem seriálu Lynč. Ten tak zapadne mezi ostatní dílka, která nepřinášejí nic nového, i když ambice měla televize obrovské. A dost možná si tak zavře dveře k tomu, aby v budoucnu k této problematice diváky vůbec přilákala.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 22:57 úterý 5. března 2019. Anketa je uzavřena.

  • 177
  • 34
  • 24
  • 17
  • 17
  • 15