O problémech s výměnou Opencard za Lítačku se na sociálních sítích vedou velmi zajímavé diskuse. Mnoho lidí si stěžuje na to, že na centrále v Jungmannově ulici stráví kvůli výměně dlouhé hodiny.
Redaktoři Expres.cz si výměnu Opencard za Lítačku vyzkoušeli na vlastní kůži. A výsledek? Pokud se dopředu neobjednáte (což mnoho lidí ani neví, že jde) a jdete takzvaně na blind, pak si raději vezměte dovolenou. Protože zde můžete trčet klidně půlku pracovního dne.
Na takzvané expresní místo v Jungmannově ulici jsme se vydali celkem třikrát, pokaždé v jiný čas. Je vtipné, že se mu říká expresní místo, když to zde vypadá, jako by se tu snad zastavil čas.
Naše první návštěva byla v úterý odpoledne, asi kolem 15. hodiny, tedy hodinu před koncem pracovní doby.
Mysleli jsme si, že vše, co se o výměnách Opencard za Lítačku traduje, jsou jen pověry a hodina nám i pracovníkům centrály bude na celou akci stačit. Ale přesvědčili jsme se, že tomu tak není!
Na centrále bylo v tu chvíli tolik lidí, že už se ani nevydávaly lístečky, na jejichž základě lidé přistupují k jednotlivým přepážkám. Vládl zde naprostý chaos, lidé stáli v nekonečné frontě, která se vůbec nehýbala.
Nikdo nevěděl, kdy vlastně půjde na řadu. Tabule s orientačními časy nefungovala. Všude kolem byly k vidění znechucené tváře.
„Tak zase zítra,“ prohodil jeden ze zájemců o novou Lítačku.
Někteří měli ale více štěstí a po několika hodinách se Lítačky dočkali.
„Jo, konečně ji máme, hurá!“ křičela radostí mladá dívka, která šla pro Lítačku se svou maminkou. „Ty tři hodiny stály za to, co?“ zeptala se poté ironicky její matka.
Od jedné z pracovnic jsme se poté dozvěděli, že právě odpolední hodiny a navíc začátek týdne jsou nejkritičtější a ani příchod dvě hodiny před koncem pracovní doby vám nezaručí to, že se Lítačky nakonec dočkáte.
To jsme si vlastně vyzkoušeli na vlastní kůži i ve středu, kdy je otevírací doba do 18 hodin. Přišli jsme na místo krátce po 16. hodině a situace byla téměř totožná jako den předtím. Fronta až na ulici, zmatek a na první pohled bylo jasné, že dnes Lítačku opět nedostaneme.
„Zkuste si přivstat a přijít hodně brzy ráno, to je tam nejméně lidí,“ poradila nám paní, která pracuje na přepážce v metru, kde se dobíjejí kupony.
Její radu jsme si vzali k srdci a vyrazili ve čtvrtek už na osmou hodinu ranní do Jungmannovy ulice. I přestože bylo otevřeno teprve několik minut, dávno zde již postávali ti, kteří zvolili podobnou taktiku a věřili, že ranní příchod se jim vyplatí.
Čekajících bylo opět několik desítek. Podle orientační tabule jsme měli jít na řadu za dvacet minut. Při pohledu na počet lidí, kteří dorazili před námi, bylo ale jasné, že to bude mnohem delší čekání.
Nakonec jsme se k jedné z deseti přepážek dostali téměř za hodinu a půl. „To je ještě dobrý, měli jste štěstí,“ řekla nám sympatická paní, která nám nakonec o deset minut později hotovou Lítačku předala. „Odpoledne byste čekal mnohem déle,“ dodala ještě pracovnice pražské centrály.
Je vidět, že Lítačka je pro obyvatele Prahy v současné době velkým problémem. Je nepochopitelné, že pro výměnu Opencard za Lítačku bylo zřízeno pouze jedno jediné místo, kde je pouhopouhých deset přepážek, přitom v Praze žije více než milion obyvatel.
Největší nápor se v centrále čeká v listopadu a prosinci, kdy lidem končí kupony a na jejich Opencard nové již nahrát nelze.
Pokud patříte mezi ty, kteří se na výměnu Opencard za Lítačku v blízké době chystají, radíme vám, jděte brzy ráno a radši si vezměte v práci celý den dovolenou. Jinak se totiž budete ve frontě stresovat, že přijdete do zaměstnání o několik hodin později a váš šéf bude zuřit.
Fotogalerie |