Myslíte si, že ostrých Lamborghini je dost? Ne, ostrých Lamborghini není nikdy dost! Katalog modelu Huracán je teď širší o další přírůstek, který se jmenuje Huracán STO a řadí se na úplný vrchol nabídky silničních vozů. Nad ním jsou už pak jen okruhové verze Super Trofeo a GT3, ze kterých toto provedení přímo vychází.
Vývojáři se snažili silniční auto co nejvíce přiblížit závodnímu provedení pro značkový pohár Super Trofeo. A tak vlastně vznikla i zkratka STO, která znamená Super Trofeo Omologata. Samozřejmě se musíte naučit to vyslovovat s patřičnou italskou důsledností, ideálně doprovázenou charakteristickými posuňky. Jen pak to bude mít ten správný význam a nebude to jen další vytuněné Lambo.
I když má auto homologaci pro silniční provoz, bylo vyvinuto s ohledem na závodní okruh, takže dostanete nižší hmotnost, účinnější aerodynamiku atd. Proti verzi Performante je STO o nezanedbatelných 43 kg lehčí. Za tím stojí přechod pouze na pohon zadních kol, nová hořčíková kola, titanové zadní podběhy a celokarbonový jednodílný předek, který se možné vyklopit podobně jako na legendární Miuře.
O 20 % byla odlehčena okna a zmizela zbytečná hluková izolace a čalounění. Navíc se dovnitř nastěhoval bezpečnostní rám. Dočkáte se i vyššího přítlaku, ale Lamborghini si odpustilo nějaké aktivní prvky a prostě na STO použilo velké spoilery, křídla (to zadní je nastavitelné ve třech krocích) a difuzor. Ve 280 km/h tak vůz generuje přítlak 450 kg, což je o 100 kg víc než Performante ve 310 km/h.
Jediné, čeho se nedočkáte, je vyšší výkon. Ale stejných 640 koní atmosférického desetiválce snad bude každému u odlehčeného auta stačit. Na 100 km/h zrychlí i tak za rovné tři sekundy, „dvoustovkou“ jede za devět sekund a rozjede se na 310 km/h. Není to moc, ale na okruhy to stačí. Tady byla navíc rychlost vyměněna za přítlak.
Přepracován byl podvozek, který má pevnější uložení a stabilizátory, nové jsou adaptivní tlumiče a Bridgestone připravil speciálně pro tento vůz novou směs pneumatik Potenza. Vybrat si můžete, jestli chcete okruhovou, nebo spíše silniční verzi pneumatik.
Nové jsou i závodní keramické brzdy, které mají odvádět až 4x více tepla než „standardní“ karbon-keramické brzdy na sériové verzi. A jsou o 25 % účinnější. Vůz si ponechává natáčení zadní nápravy a možnost volby jízdních režimů včetně nastavení podvozku a odezvy motoru a převodovky, ale řízení se vrací k pevnému převodu. Ostatně, to je pro okruhové auto dost důležité, neboť je pak předvídatelnější a poskytuje lepší odezvu.
Z drobností pak ještě zmiňme sběr jízdních dat, která vám auto odešle do mobilu a večer se pak můžete s podobně postiženými kamarády u piva předhánět, komu to jelo lépe, kdo šel dříve na plyn, později na brzdy a kdo měl ve Variante Villeneuve větší... ehm, odvahu.
První kusy dorazí k zákazníkům už na jaře, tak se u Lamborghini zeptejte, jestli ještě nějaké zbyly. Cena byla stanovena na 249 412 eur bez daně, tedy téměř osm milionů korun s daní…
Fotogalerie |