Kvůli covidu se vrací přetočené tachometry, prodeje přes bílé koně a auta v exekuci

AAA Auto | foto: AAA Auto

Pandemie covidu-19 dává příležitost vykutáleným prodejcům s ojetinami. Rapidně přibývá aut se stočeným tachometrem a kamuflované techničáky, také se objevují případy obcházení exekucí, nebo dokonce nezákonného prodeje přes „bílé koně“. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autobazarů AAA AUTO a Mototechna, která v současnosti odmítá vykoupit až tři čtvrtiny aut, která zákazníci na výkup přivezou.

Podle Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA AUTO, narůstá počet problémových aut, která lidé nabízejí k prodeji. Stále častější jsou nabídky vozů, jejichž majitel je v exekuci.

„Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček.

„Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí,“ varuje Vaněček.

Tím, že spousta lidí vlivem koronavirové pandemie přichází o zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají.

„Takových aut se v našich výkupních centrech nyní objevilo několik. Byla v takovém stavu, že jsme je museli odmítnout vykoupit, protože bychom za ně nemohli po následujícím prodeji ručit. Běžně odmítáme okolo 60 procent nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 75 procent zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.

Nepříznivé situace se snaží využívat hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometry nebo zatajit nějakou vážnější havárii.

„Týká se to především starších a levnějších vozů, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Kolikrát se nám na výkupu objeví auta, u nichž je zcela evidentní, že byla v minulosti bouraná, že stav tachometru vůbec neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mělo auto pravidelný servis a nájezd by záznamům také odpovídal,“ říká Vaněček.

Takové zásahy laik bez potřebného vybavení, diagnostiky, měřiče tloušťky laku a přístupu do systému, kde je možné historii auta prověřit, není prakticky vůbec schopný odhalit.

„Pokud autům příliš nerozumíte, vždy si s sebou na prohlídku vezměte zkušeného mechanika a vybírejte takového prodejce, který je schopen garantovat faktický, ale i právní stav vozu. Zejména vyžadujte garanci vrácení peněz pro případ, že by se u vozu prokázal nelegální původ,“ uzavírá Vaněček.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 13:13 pátek 19. března 2021. Anketa je uzavřena.

  • 25
  • 21
  • 17
  • 17
  • 16
  • 15