Podle italského vládního návrhu mohou programu využít lidé z měst, kde žije více než 50 tisíc obyvatel, informoval server TheLocal.it. V případě, že si mezi květnem a prosincem letošního roku koupí třeba nové elektrokolo, monokolo nebo jiný ekologický prostředek individuální dopravy, proplatí jim stát 60 procent pořizovací ceny. Maximálně mohou Italové dostat 500 eur, v přepočtu asi 14 tisíc korun.
Města chtějí počet cyklistů v ulicích v budoucnu o dost zvýšit. Například vedení severoitalského Milána hodlá ve městě vytvořit na 35 kilometrech silnic pruhy pro cyklisty, rozšířit chodníky a snížit rychlostní limity pro auta. U semaforů má fungovat nový systém tak, aby se cyklisté čekající na červené mohli zařadit před motoristy.
Nejambicióznějším plánem podpory cyklistiky se pyšní jihoitalské město Bari. Radnice už začala zkoušet systém, kdy cyklistům za každý ujetý kilometr na cestě do práce či do školy vyplácí 20 centů, tedy asi pět korun.
V Česku nic podobného v plánu není, naopak, koloběžky, kola i skútry jsou aktuálně spíše v nemilosti, a to nejen u motoristů, ale i u chodců. Vedení pražského dopravního podniku (DPP) bude naopak docela rádo, když se cestující do vozů městské hromadné dopravy postupně vrátí.
Kvůli opatřením spojeným s covidem-19 zaznamenal DPP obří úbytek cestujících a očekává velké ekonomické ztráty. Ty největší zaznamenal v tržbách z jízdného, kde půjde o stovky milionů korun. Blýská se však na lepší časy.
Zatímco 1. května zaznamenaly sčítače ve stanicích 393 284 vstupů a výstupů, ve středu 6. května to bylo 806 385. Proti začátku dubna téměř dvojnásobek.
„Děláme vše pro to, abychom cestující přesvědčili o tom, že se v MHD mohou cítit bezpečně,“ ubezpečil pasažéry generální ředitel DPP Petr Witowski.
Fotogalerie |