Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Nouzový stav a zavřené úřady nastolily otázku: Proč nejde nic vyřídit elektronicky?

    Koronavirus znemožnil práci lidem v celé řadě odvětví. Některé z nich o ni dokonce připravil nebo v dohledné dobře připraví. | foto: Reuters

    Koronavirus a opatření s ním spojená udělaly mnoha lidem pořádnou čáru přes rozpočet, a to doslova. Po týdnu, kdy byly mnohé z odborů na úřadech zavřené, naštěstí začínají fungovat alespoň v omezeném provozu. Týká se na to například živnostenského odboru, pod který spadají i OSVČ, které aktuální situace dost postihla.

    Aktuální stav, kdy celé Česko funguje v rámci nouzového stavu, je omezený pohyb osob, restaurace a obchody jsou až na výjimky zavřené, stejně jako třeba kadeřnictví nebo fitness centra, řeší mnozí živnostníci, co dál. Fakt, že byly minulý týden úřady kvůli koronaviru zavřené nebo zavedly omezený provoz, jim situaci vůbec neulehčil.

    „S úřady komunikujte primárně elektronicky, telefonicky, případně prostřednictvím provozovatele poštovních služeb. Zvažte, zda je vaše podání nutné realizovat okamžitě,“ radí na svých stránkách Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ).

    „Na úřadech nelze po čas stavu nouze realizovat platby v hotovosti ani osobní jednání, s výjimkou telefonicky domluvených schůzek v naléhavých případech. Elektronická podání budou akceptována i prostřednictvím e-mailu bez uznávaného elektronického podpisu. Jaký formát podání formulářů můžete zvolit, je uvedeno na webu ČSSZ,“ dozvěděli se všichni, kdo se pídili po tom, jak to v nouzovém stavu na úřadech funguje.

    Od pondělí 23. března se některé z odborů veřejnosti otevřely, byť jen v omezenou dobu s tím, že pokud člověk nemusí, měl by své záležitosti řešit po telefonu, e-mailem nebo prostřednictvím České pošty.

    V tu chvíli by nejeden živnostník, který zrovna přišel o práci, potřebuje přerušit činnost a nahlásit se na úřad práce, ocenil, kdyby vše mohl vyřídit v pohodlí domova skrze elektronický formulář. V něm by po zadání potřebných údajů a potvrzení hesla nebo speciálního kódu, který by obdržel v SMS nebo e-mailu, změnil vše potřebné a nemusel na úřad vůbec chodit. Ne všichni mají datovou schránku a elektronický podpis a tykají si s výpočetní technikou. 

    Srozumitelný a uživatelsky přívětivý systém, který propojil všechny složky a ulevil občanům i úředníkům, potřebuje Česko jako sůl.

    O tom, že se bude s úřady komunikovat elektronicky, se mluví už dlouhá léta, bohužel zůstalo jen u slov a u dílčích úspěchů. Koronavirus jasně ukázal, že systém, který by propojil živnostenské odbory, finanční úřady, ČSSZ i úřady práce, měl fungovat už dávno. Těžko si představit tu vřavu, která vypukne, až vláda preventivní opatření povolí a lidé vyrazí vyřizovat vše potřebné. 

    Pokud tak potřebujete na úřad, informujte se na příslušných internetových stránkách, kde by měly být potřebné kontakty i doba, kdy mají „otevřeno“. Počítejte však s tím, že se budete muset obrnit trpělivostí, protože dotčené odbory v těch několika málo hodinách, kdy jsou otevřené, zažívají „středověk“.

    „Přerušení živnosti není urgentní případ, stačí žádost poslat e-mailem, samozřejmě s potřebnými údaji, jako je jméno, číslo občanského průkazu, IČ a doba, od kdy do kdy chcete živnost přerušit,“ řekla Expresu úřednice z živnostenského odboru městské části Praha 6.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 13:21 úterý 21. července 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      13
    • Cože
      11
    • Sladký
      10
    • Haha
      9
    • Trapas
      7
    • Tvl
      7