Komentář: Igor Matovič je divočejší verze Babiše! Vyvede Slovensko z bahna?

Slovensko zažilo brutální kampaň, ve které nechyběly skandály i odchody z debat. Následovala napínavá volební noc, která přinesla změnu. Slovenské volby mají několik poražených, ale jednoho jasného vítěze. Je jím vycházející hvězda slovenské politiky Igor Matovič, který se svým hnutím OLaNO získal důvěru čtvrtiny voličů. Volby na Slovensku byly jednoznačně přelomové. Končí éra Roberta Fica a dominance dosud vládní strany Směr-SD a otevírá se cesta pro Igora Matoviče a opoziční strany.

Po událostech posledních let, které Slovensko přivedly doslova nad propast, se Směr-SD snažil před voliči udržet vizi, že stačí otočit kormidlem, zbavit se toxického nákladu a plout dále se stejnými lodivody. Tuto vizi voliči odmítli, přesto výsledek a druhé místo Směru-SD nejsou až tak špatné vzhledem k okolnostem, že za jeho vlády se právní stát proměnil v poněkud zapáchající chlév.

Vítězem voleb se stalo hnutí OLaNO Igora Matoviče, jenž dokázal propojit osobní charisma, radikální rétoriku i zábavu do koktejlu, který voliči ocenili čtvrtinovou podporou.

Před volbami i po nich se dominantně řeší, zda ale Matovič dokáže popularitu přetavit ve výsledky a funkční politickou dohodu. Matovič jako nepochybný politický talent na sebe umí strhnout pozornost, jejíž druhou stranou je i sílící kritika. To není nic neobvyklého a v době, kdy politika je z velké části mediální divadlo, to musí unést daleko větší hvězdy jako třeba Donald Trump nebo Boris Johnson.

Názory, že se Matovič neumí s nikým dohodnout, ale nemají žádnou valnou vypovídací hodnotu. Politika je v principu konfliktní a úspěšný lídr se musel pro volební triumf vymezit vůči všem. Teprve nadcházející týdny ukážou, zda svůj politický styl a osobní charisma dokáže přetavit v dlouhodobější politický kapitál.

Matovič vybudoval hnutí OLaNO jako „one man show“, kdy veškerou pozornost strhává hlavně na sebe. Bez něho by hnutí jen těžko zaznamenalo takový úspěch. Jenomže bez čitelného a charismatického lídra dnes není v zásadě možné vybudovat politický úspěch. Příkladů najdeme po celé Evropě řadu. Právě tento element chyběl Matovičovým konkurentům, včetně vládní strany Směr-SD.

Matovičova taktika vysavače, který vyluxuje hlasy v podstatě ze všech stran politického spektra: od bývalých příznivců Ficova Směru-SD přes Kotlebovce a SNS až po PS-Spolu, odkud vzešla současná prezidentka Zuzana Čaputová, je jako z učebnice moderního politického marketingu a v zásadě není ničím překvapivým.

Velká část nespokojeného slovenského elektorátu měla na výběr v zásadě ze tří možností: hlasovat buď pro strany spojené s Andrejem Kiskou a Zuzanou Čaputovou, přimknout se k radikálním Kotlebovcům, nebo volit OLaNO. Strhnout maximum pozornosti na sebe se v koncovce podařilo Matovičovi.

Přes poměrně přesvědčivé vítězství OLaNO není úplně jasné, co Slovensko v nadcházejících měsících čeká. Slováci ukazují, že v rozbouřené době mohou vložené naděje a preference poměrně rychle přesměrovat jinam. To naznačuje v zásadě neúspěch stran Za lidi a PS-Spolu, které jsou spojeny s oběma posledními prezidenty.

Zajímavý výsledek třetí strany Jme rodina i druhé místo Směru-SD zároveň ukazují, že pro rozdělenou slovenskou společnost jsou nadále důležité otázky sociální politiky, které pro udržení popularity nesmí OLaNO ignorovat.

Matovič bude muset ukázat, že zvládne splnit nelehkou roli svorníku poměrně rozdrobené opozice a hlavně zformulovat a realizovat vizi změny. Nenaplněné ambice a zhrzenost mnohých dosud opozičních tváří mu mohou cestu zkomplikovat hned na začátku.

Éra Robera Fica i dominance Směru-SD končí. Matovičův osobitý styl, nadání pro kampaně a brilantní marketing ale pro naplnění role státníka stačit nebudou. K tomu, aby se Matovič stal velikánem slovenské politiky, jakým byl v dobrém i špatném smyslu právě Fico, bude muset tato „neřízená střela“ ukázat mnohem víc.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:28 pondělí 29. června 2020. Anketa je uzavřena.

  • 76
  • 75
  • 44
  • 43
  • 42
  • 40