Praha je skladištěm válejících se koloběžek. „Snad projdou přísnější podmínky,“ doufá magistrát

Už pár let dělají Pražanům vrásky na čele zelené koloběžky Lime. V únoru se k nim přidaly ještě žluté kolegyně, za nimiž stojí konkurenční společnost Re.volt. Když jsme se na ně tehdy zeptali magistrátu, odpovědí bylo, že společnost dostane čas ukázat, zda se Pražané mohou spolehnout na její sliby o dodržování přísných pravidel. To se ale nestalo a žluté koloběžky dokázaly brnkat na nervy Pražanů i během pandemie koronaviru. A tak magistrát začal jednat. „Aktuálně kvůli nešťastnému stavu v ulicích připravujeme přísnější memorandum,“ říká mluvčí Vít Hofman. Společnost Re.volt ale ujišťuje, že toho dělá pro zlepšení veřejného prostoru hodně.

Kam jste se dřív v Praze hnuli, tam se to zelenalo. Řeč není o přírodě, ale o zelených koloběžkách Lime, které postávaly na každém rohu. Teď hrají pražské ulice rovnou dvěma barvami, ještě i žlutou.

S takovými koloběžkami přišla konkurenční společnost Re.volt. A už v únoru si na ně řada obyvatel města stěžovala. Šéf společnosti ujišťoval, že se vedení bude snažit aktivně podílet na zlepšování veřejného prostoru a pokusí se vylepšit špatnou reputaci sdílených koloběžek. 

Stejně tak nás tehdy mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman ujišťoval, že společnost dává najevo snahu o spolupráci, slibuje důkladnější registraci a přísnější podmínky provozu a také to, že bude cílit spíš na Pražany, kteří si chtějí zpříjemnit cestu po městě, než na turisty.

„Celkově tak očekáváme méně problémů,“ prohlásil tehdy mluvčí.

Jenže situace se nezdá být o nic lepší. Na Facebooku se objevil nespočet obrázků poházených žlutých koloběžek všude po Praze nebo zaparkovaných uprostřed chodníku, u vchodů či na přechodu. Sami jsme obešli dva bloky v Nuslích a napočítali osm strojů, dva z nich pohozené na zemi.

Zajímalo nás tedy, jaký má na působení společnosti Re.volt po několika měsících magistrát názor. A ze slov mluvčího Víta Hofmana je znát, že šéfům Prahy už dobré slovo nadále stačit nebude. Podmínky pro bikesharingové společnosti obecně chtějí oficiální cestou zpřísnit.

„Aktuálně připravujeme návrh memoranda s provozovateli bikesharingu. První návrh byl k připomínkám rozeslán všem provozovatelům na území hlavního města. Nyní je však v Parlamentu návrh novely zákona, která v případě schválení umožní zavedení silnější regulace, než je memorandum. I proto jsou práce na memorandu pozastaveny do doby vyjasnění dalšího vývoje legislativy. Rozhodnutí očekáváme do konce léta,“ řekl nám Hofman.

Žluté koloběžky Re.volt se válejí v ulicích.

„Pokud Parlament schválí změnu zákona, bude možné stanovovat podmínky v přísnějším režimu,“ dodal na vysvětlenou. 

Magistrát zkrátka chce, aby byly podmínky pro společnosti, jako je Re.volt nebo Lime, přísnější, a to především právě v otázce zasahování do veřejného prostoru, ale třeba i bezpečnosti.

Tohle není hezký pohled.

„Na základě zkušeností s dosavadním zněním bude memorandum podrobnější. Návrh je přísnější vůči provozovatelům, zejména v určení jejich závazků ve vztahu ke kvalitě veřejného prostoru a bezpečného provozu. Vše je navrženo na základě zkušeností se zněním současného memoranda,“ popisuje Hofman.

Žluté koloběžky Re.volt

Konkrétně jen na společnost Re.volt mluvčí magistrátu vinu svalovat nechtěl, ačkoliv pražským ulicím aktuálně dominují právě žluté koloběžky.

„Memorandum řešíme kvůli nešťastnému stavu v ulicích. Proto doufáme, že projde novela zákona a my získáme možnost stanovit alespoň nějaké závazné podmínky,“ odpověděl Hofman na výslovný dotaz, zda je magistrát s tím, jak společnost Re.volt zajišťuje veřejný pořádek, spokojen, a zda na memorandu začal pracovat právě kvůli ní.

„Děláme toho hodně!“ říkají koloběžkáři

S tím, že by toho pro nenarušování veřejného prostoru dělala málo, ale společnost Re.volt nesouhlasí. Stojí si naopak za tím, že se o odstraňování špatně zaparkovaných či rozbitých koloběžek zasazuje s co největší aktivitou.

„Pro to, aby naše vozidla správně parkovala a dobře vypadala, děláme hodně. S tím, jak se rozšiřuje naše flotila, rozšiřujeme také tým, který se o koloběžky a skútry v ulicích stará. Naši lidé jsou stále v terénu a vozidla dobíjejí, čistí a v případě problémů přemisťují. Velmi nám pomáhají naši všímaví uživatelé, kteří hlásí jakékoliv nesrovnalosti z provozu. Oddělení podpory poté na místo vysílá servismana,“ ujistil nás mluvčí společnosti Stanislav Jakeš.

Žluté koloběžky Re.volt se válejí v ulicích.

Že by měla Praha s působením Re.volt v ulicích problém, si nepřipouští.

„My na stížnosti nečekáme, sami chceme změnit prostředí sdílené dopravy v Praze. Sami s městem jednáme, nedávno jsme jednotlivé městské části oslovili s naším vlastním systémem pro parkování koloběžek v cyklostojanech. Místa chceme opatřit QR kódy a uživatele motivovat k využívání odměnami. Tento systém je použitelný i pro ostatní společnosti nabízející sdílenou dopravu. Nyní čekáme na město, zda nám dá zelenou a bude s námi spolupracovat,“ říká Jakeš na otázku, zda společnost eviduje nějaké stížnosti magistrátu.

Žluté koloběžky Re.volt

A stejně tak si nepřipouští, že by se mohla situace zhoršit společně s otevíráním hranic a blížícím se létem, kdy se do Prahy pravděpodobně vrátí turisté.

„My se na turisty nezaměřujeme, naše služba cílí hlavně na Pražany a lidi, kteří do hlavního města přijíždějí třeba na obchodní jednání. Většina uživatelů jsou naši dlouhodobí klienti. Na léto tedy chystáme především co nejvíce vozidel pro ně. Vždyť i v době karanténních opatření jsme snížili cenu o polovinu, aby mohli Pražané za neodkladnými záležitostmi vyrazit s individuální sdílenou dopravou a nemuseli do vozidel městské hromadné dopravy. Jsme tu tedy hlavně pro místní obyvatele a dává nám to smysl, protože ti jsou při parkování i samotné jízdě více ohleduplní. To jsme si za tu dobu, co v Praze služby nabízíme, stihli ověřit,“ vysvětluje Jakeš.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 16:41 sobota 26. září 2020. Anketa je uzavřena.

  • 57
  • 39
  • 39
  • 37
  • 36
  • 36