Manažer zelených koloběžek: Děláme vše pro to, aby se situace v Praze zlepšila

Zaplavily Prahu a vše nasvědčovalo tomu, že sem dorazila sympatická a skromná forma dopravy, která leckomu usnadní cestování věčně zacpanými ulicemi hlavního města. Měl to být kontrast otravných segwayů či pivních kol, na nichž alkoholem posilnění turisté jezdí, kamkoliv se jim zachce. Jenže časem se ukázalo, že problémy u elektrických koloběžek Lime nad pozitivními stránkami značně převládají. Kritika míří třeba na bezohledné parkování či nebezpečnou jízdu po chodníku, následkem níž například ve Francii přišlo pět lidí o život. Co bude ze zelenými koloběžkami v Praze dál? Expres mluvil s provozním manažerem české pobočky americké společnosti Lime Ondřejem Širokým, který nás ujistil, že s kolegy dělá všechno pro to, aby jejich koloběžky v Praze mohly fungovat dál bez jakýchkoliv problémů!

Mluvčí pražského magistrátu nám řekl, že společnost Lime byla upozorněna na porušování některých podmínek memoranda. Vy jste prý slíbili, že se s jednotlivými městskými částmi dohodnete na nápravě. Jak se tedy věci mají?

Momentálně jednáme s většinou městských částí Prahy, ve kterých službu provozujeme. Dialog s městem a všemi jeho místními samosprávami je pro nás nesmírně důležitý a jsme rádi, že tato jednání probíhají. Chceme být důstojným a důvěryhodným partnerem nejen pro zástupce městských částí, ale i pro jejich obyvatele, kterým můžeme nabídnout naši inovativní službu.

Co všechno za základě jednání s městskými částmi plánujete zlepšit?

Zintenzivníme edukaci uživatelů, posílíme tým v terénu, ale zamýšlíme se také nad dalšími iniciativami. Chtěli bychom mimo jiné využívat stávající infrastrukturu odkládacích míst, jaká jsou například v Praze 7, a uživatele motivovat k jejich využívání. Vážíme si zpětné vazby, kterou během jednání získáváme, a uděláme vše pro to, abychom situaci především v širším centru Prahy zlepšili.

V Praze 2 došlo v případě vašich koloběžek k blokaci. Nastaly při jednání nějaké neshody?

Praha 2 měla k projektu minulý týden podnětné vstupy a velmi dobré připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat.

Mluvíte o využívání infrastruktury odkládacích míst po vzoru Prahy 7. Jak by měla zlepšená infrastruktura vypadat v praxi?

Odkládací místa koloběžek vždy umisťujeme tak, aby nikomu nepřekážela. Samozřejmě chceme tato místa konzultovat s jednotlivými městskými částmi tak, ať vyhovují také jim. Všechna místa chceme také opatřit fotografiemi, aby bylo naprosto jasné, kde se mají koloběžky umisťovat. Uživatele chceme motivovat k tomu, aby využívali stávající infrastrukturu.

Podle mnohých je největším problémem nedostatečná edukace uživatelů. Vy jste řekl, že ji zintenzivníte. Jak?

Snažíme se vzdělávat a informovat naše zákazníky tak, aby služby využívali s respektem k pravidlům a také bezpečnostním předpisům. Chystáme se také posílit náš tým v terénu. Brzy chystáme také globální osvětovou kampaň, která bude probíhat i v Čechách.

V Praze 2, tedy i na Smíchově, koloběžky Lime dočasně končí.

Podle statistik následkem nebezpečné jízdy uživatelů koloběžek Lime po chodníku došlo jen ve Francii k 286 zraněním a pěti úmrtím. Evidujete i vy v Praze nějakou nehodu, při níž došlo ke zranění? Jak problémy s jízdou po chodníku řešíte?

Bezpečnost našich zákazníků je pro nás vždy na prvním místě. Zároveň je nutné, aby uživatelé vždy přizpůsobili jízdu svým schopnostem a situaci v provozu. Každý se v rámci registrace zavazuje, že nebude jezdit po chodníku a že bude respektovat bezpečnostní pravidla a dopravní předpisy. Jízda po chodníku je zakázaná, což je výslovně uvedeno v aplikaci, dokonce na dvou místech – v pravidlech používání i v instruktáži pro jízdu. Prioritou pro Lime je vzdělávat a informovat zákazníky, aby tato pravidla dodržovali, a společnost stále hledá nové cesty, jak tuto informovanost podpořit.

Jaký je váš pohled na informaci, že dlážděné ulice Prahy koloběžkám nesvědčí, mohou se uvolňovat a být potenciálně nebezpečné?

Specifický terén v některých místech Prahy je samozřejmě pro koloběžky náročný. Za zhruba měsíc provozu se nám podařilo identifikovat, které části koloběžky trpí nejvíce, ty vylepšíme drobnými úpravami tak, aby k jejich poškozování již nedocházelo. V budoucnu bychom v Praze chtěli také nasadit bytelnější verzi koloběžek s řadou vylepšení, kterou uživatelé jistě ocení.

Kolik koloběžek máte po Praze v oběhu?

V Praze máme aktuálně kolem 400 koloběžek.

Často se zde potýkáte s vandaly. Kolik strojů jste museli v důsledku poničení vyřadit?

Nezaznamenali jsme, že by počet poškozených koloběžek byl větší, než je obvyklé v jiných městech, kde působíme. Přesnější statistiky budeme mít k dispozici později.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:28 pondělí 4. března 2019. Anketa je uzavřena.

  • 12
  • 9
  • 8
  • 7
  • 7
  • 5