Žaloba, protesty a šest tisíc podpisů v petici za stažení z programu. Divadelní hra Naše násilí a vaše násilí, kterou Divadlo Husa na provázku uvede v rámci festivalu Divadelní svět Brno, budí vášně a emoce především kontroverzní scénou, v níž Ježíš znásilňuje muslimskou dívku.
Představení pojednává o uprchlické krizi či se například pozastavuje nad tím, zda lidé truchlí stejně nad oběťmi teroristických útoků v Evropě jako nad těmi z Bagdádu nebo Kábulu.
Jenže chorvatského režiséra Olivera Frljiće či ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera nechávají protesty chladnými a o stažení hry z programu neuvažují. Podle druhého jmenovaného jde totiž pouze o tvůrčí a svobodné vyjádření, za kterým nelze hledat nic zásadního.
Takovým vyjádření ovšem Glaser pořádně dopálil kardinála Dominika Duku, kterého plánované představení pořádně nadzvedává ze židle.
„Pan ředitel je nevzdělaný, a klidně to i řeknu, ať to slyší, i prolhaný člověk,“ prohlásil Duka bez servítek v rozhovoru pro Info.cz.
„Musíme si uvědomit, co toto divadlo znamená. Jak je možné, že všichni herci, a to řekl dramaturg tohoto divadla, jsou muslimové? V této zemi snad nemusí umělecká sféra zachovávat žádné morální principy? Nemusí zachovávat zákony? Nemusí zachovávat ústavu?“ rozčílil se.
Divadelní inscenaci i samotný islám se Duka nebojí přirovnat dokonce k nacismu! „Budu-li já zarytý nacista, mohu propagovat nacismus?“ zeptal se kardinál Duka moderátora. „Evropa se dostala do situace totálního chaosu. To není otázka kultury. Kultura je od slova kult. V tomto smyslu nepřijmu tu kulturu, protože to není kultura. Pak by měla právo existovat i nacistická kultura, přesně tak, jak si ten člověk myslí. To není myslitelné,“ dodal.
Znázorňování křesťanské civilizace, kterak znásilňuje tu muslimskou, Duka nechápe ani vzhledem k historickým faktům. A už od středověku to podle něj bylo přesně naopak.
„Nelze nám říkat, že my jsme ti, kteří znásilňujeme islámskou civilizaci. Když v roce 1453 oni dobyli Konstantinopol, tedy dnešní Istanbul, tak kdo byl znásilněn? Celý Balkán, Uhersko, to znamená i naše Slovensko, bylo islámem okupováno až do začátku 19. století. Kde jsme tedy my nějakým způsobem zodpovědní, aby tu islám vystupoval v podobě znásilněné dívky, a křesťanská civilizace, v podobě toho, kdo měl základní princip dát život za druhé, je tam líčena jako násilník?“ nechápe Duka.
Podle něj je navíc divadelní inscenace v rozporu se zákonem, protože uráží někoho jiného na základě jeho rasy, národnosti či vyznání. Režisér Frljić a ředitel Glaser by proto měli být trestně stíháni.
„To, co udělalo Brno, jeho divadlo... Toto si netroufl ani nacistický režim, ani komunistický režim. A to byly totalitní režimy. Čili my se tady dostáváme do totality, kterou vytvářejí určité menšiny, které prosazují, abych tak řekl, zcela nemorální, nehumánní a nedemokratický přístup ke druhým,“ postěžoval si Duka, který se vůči islámu rozhodně neohradil poprvé.
Fotogalerie |