Když se koncem února po přehlídkových molech promenádovali modelové a modelky, nechyběly jim roušky, jejichž hodnotu návrháři vyčíslili na několik tisíc korun.
Zatímco Češi pořádali veřejné sbírky na látky, z nichž si dnem a nocí šili vlastní ochranné pomůcky, jinde ve světě se rodily módní trendy. Vývojáři na francouzském módním veletrhu se hájili tím, že roušky plánovali už dávno a s tím, co se děje v Evropě, to nesouvisí.
Od českých koronašmejdů, kteří si chtěli namastit kapsy, se designéři lišili hlavně tím, že dopředu přiznávali, že jde pouze o módu a jejich ústenka nikoho před nemocí neochrání. Jaký to rozdíl oproti „slavnému“ aktivnímu stříbru od Nely Slovákové!
„Výrobek je městskou vzduchovou maskou, může člověka chránit před znečištěním, smogem, pylem a některými alergeny, ale proti nemoci covid-19 rozhodně testován nebyl, takže nechceme uvádět žádné spojení mezi maskou a tím virem,“ uvedl zástupce módní značky Marine Serre.
Velké značky jako Zara, H&M a Prada své továrny předělaly tak, aby mohly šít výhradně pro zdravotníky. Designové věci mají na trhu šanci udat i menší výrobci. Oblíbeným trendem je takzvané „kup jednu a daruj druhou“. To praktikuje například česká firma BeWooden.
„Roušky k odkoupení nabízíme z důvodu, abychom mohli finančně pokrýt naši výrobu, uhradit materiál a lidi a zároveň poskytnout co největší množství roušek potřebným lidem, pro které šijeme roušky i mimo tuto nabídku zdarma,“ vysvětluje Ctirad Sára z BeWoodenu, kde rouška stojí 229 korun.
Návrháři se už pustili do roušek určených pro nevěsty a ženichy a také v tomto případě se zdá, že je to trefa do černého. Svatební salony jako třeba Pronuptia Paris vypracovaly desítky různých designů.
„S novým nařízením vlády sice snoubenci mít roušku nemusí, ale to platí jen během obřadu. Nevěsta je v šatech však delší dobu, a proto chce ladit, i když má na sobě roušku,“ vysvětlila majitelka salonu Lucie Freiberková.
Jenže ne vždycky se tento čistě obchodní tah setká s pochopením.
Online prodejce módy Boohoo byl kritizován za prodej módních obličejových masek, které na sobě měly často jen vytištěnou vtipnou hlášku, například: „Jíst, spát, být v izolaci a tak pořád dokola“ nebo „Pokud tohle dokážeš přečíst, pak jsi příliš blízko“.
Zdánlivě neškodné texty na rouškách za zhruba 150 korun vyvolaly v Anglii rozruch. Unie obchodů uvedla, že je to skandální výrobek.
„Je nechutné, že se snaží na krizi vydělat, zvláště když tolik zdravotníků nemá potřebné ochranné pomůcky,“ stěžovala si pro BBC zdravotní sestra z Manchesteru. Firma roušky ihned stáhla z prodeje a za vše se omluvila.
Jaký je váš názor na to, že se ústenky staly během pár měsíců módním hitem?
Fotogalerie |