V České republice nenajdete dražší ulici. Je lemována téměř padesáti butiky, v nichž si můžou dovolit nakupovat jen vyvolení. Respektive ti, kteří nemají hluboko do kapsy. V Pařížské ulici byl zvyklý utrácet celý svět. Výlet do „středověké“ Prahy turisté z USA či Asie hojně využívali také k tomu, aby si tu udělali radost luxusním dárkem, který by v Londýně nebo Miláně stál ještě víc.
Není se tak čemu divit, že cena nájmů poslední roky jen stoupala. Aktuálně se průměrně pohybuje od 750 tisíc až po jeden a půl milionu za měsíc. V Pařížské navíc platí jednoduché pravidlo. Směrem k Letné cena klesá, ke Staroměstskému náměstí naopak strmě stoupá.
Tyto mnohdy neuvěřitelné cenovky musejí prodejci kompenzovat prodeji, které momentálně stojí.
„Ze dne na den máme nulový cash flow, desítky zaměstnanců, nájmy a další výdaje, desítky milionů korun ve zboží. Čekáme, s čím přijde vláda. Daně máme zaplatit do konce června, ale stejně už jsme je zálohami zaplatili,“ řekla Lenka Vejvalková ze společnosti Literix Group, která má v Pařížské ulici čtyři butiky s luxusní módou.
Některá odvětví prodeje zachraňoval prodej přes internet, ale ten podle odborníků v případě luxusního zboží příliš spásným řešením není.
„Tenhle sortiment na internet rozhodně nepatří. U luxusního zboží se přímému kontaktu a prodeji nic nevyrovná,“ uvedla Tamara Kotvalová, která je majitelkou společnosti Carollinum a zároveň ženou, jíž se přezdívá „královna Pařížské“, kde prodává především drahé hodinky. Ty nejdražší, které se jí podařilo v centru Prahy udat, měly cenovku 20 milionů korun.
Podle prodejců platí, že většina klientely jsou stále ještě Češi, i když se poměr postupně mění. Chybět budou především peníze od turistů z Asie.
„Zahraniční zákazníky ale máme rádi, hlavně ty z Asie. Přijdou s obrázkem a přesně vědí, co si chtějí koupit. Zatímco tuzemští zájemci tam sedí, někdy trvá hodiny nebo i měsíce, než se klient rozhodne,“ dodala Kotvalová.
O pomoc prosí i město
Třetina všech obchodů v Pařížské platí nájem Praze, se kterou teď řeší, co bude dál. Na stole je možnost odkladu nájmů nebo jejich dočasné snížení.
„Evidujeme zhruba sto žádostí, které zpracováváme,“ řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Město už sice v minulosti schválilo zdražení nájmu v komerčních prostorách o 2,8 procenta pro rok 2020, ale vzhledem k současné situaci od tohoto plánu ustoupilo. Zároveň nehrozí nájemcům úroky z prodlení v případě opožděných plateb.
„Jakmile obchody otevřou, budou luxusní značky v první řadě závislé na tržbách učiněných lokální klientelou. Už dříve byly jejich tržby tvořeny místními zákazníky až z 50 procent,“ řekl svůj odhad Tomáš Soukup, ředitel oddělení maloobchodních nemovitostí pro ČR a SR v poradenské společnosti JLL.
Prodejci se připravují na tvrdou ránu a velké zpomalení jejich byznysu, zároveň dodávají, že věří tomu, že Češi jim trn z paty vytrhnou. Omezení cestování a turismu může vést i k tomu, že některým doslova nezbude nic jiného než své peníze utrácet doma, na to v Pařížské spoléhají.
Pro magazín Forbes situaci shrnul Štěpán Pokluda ze společnosti Roberto Coin Praha.
„Našimi zákazníky zdaleka nejsou jen turisté. Proto se moc těšíme, že v nadcházejících jarních týdnech přivítáme jak zdejší stálé klienty, tak ty, pro něž bude návštěva našeho butiku v Pařížské ulici třeba tou úplně první,“ říká Pokluda, jemuž nezbývá nic jiného než věřit, že těch nových zákazníků najdou prodejci luxusu dostatek.
Fotogalerie |