Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Zachránit nás musí Češi! Prodejci z luxusní Pařížské věří, že přežijí i bez cizinců

    Pařížská ulice si bude muset vystačit i bez peněz bohatých turistů. | foto: Autor: Mafra/ Tomáš Krist

    Všichni prodejci, kteří musejí mít kvůli nařízení vlády zavřeno, přicházejí o peníze. Ti z Pařížské však své ztráty počítají v milionech, a to za každý den. Navíc nájem butiku na této milionářské adrese také není něco, nad čím běžný smrtelník může mávnout rukou. Přestože se blíží chvíle, kdy budou moci jednotlivé obchody otevřít, obchází Pařížskou ulicí strach a nervozita. Dokážou Češi utrácet tak, aby se tím pokryl výpadek turistů? Podnikatele koukají i na příklady z gastronomického byznysu. Luxusní restaurace Kuchyň od Ambiente už slyšela svůj umíráček.

    V České republice nenajdete dražší ulici. Je lemována téměř padesáti butiky, v nichž si můžou dovolit nakupovat jen vyvolení. Respektive ti, kteří nemají hluboko do kapsy. V Pařížské ulici byl zvyklý utrácet celý svět. Výlet do „středověké“ Prahy turisté z USA či Asie hojně využívali také k tomu, aby si tu udělali radost luxusním dárkem, který by v Londýně nebo Miláně stál ještě víc.

    Není se tak čemu divit, že cena nájmů poslední roky jen stoupala. Aktuálně se průměrně pohybuje od 750 tisíc až po jeden a půl milionu za měsíc. V Pařížské navíc platí jednoduché pravidlo. Směrem k Letné cena klesá, ke Staroměstskému náměstí naopak strmě stoupá.

    Tyto mnohdy neuvěřitelné cenovky musejí prodejci kompenzovat prodeji, které momentálně stojí.

    „Ze dne na den máme nulový cash flow, desítky zaměstnanců, nájmy a další výdaje, desítky milionů korun ve zboží. Čekáme, s čím přijde vláda. Daně máme zaplatit do konce června, ale stejně už jsme je zálohami zaplatili,“ řekla Lenka Vejvalková ze společnosti Literix Group, která má v Pařížské ulici čtyři butiky s luxusní módou.

    Některá odvětví prodeje zachraňoval prodej přes internet, ale ten podle odborníků v případě luxusního zboží příliš spásným řešením není.

    „Tenhle sortiment na internet rozhodně nepatří. U luxusního zboží se přímému kontaktu a prodeji nic nevyrovná,“ uvedla Tamara Kotvalová, která je majitelkou společnosti Carollinum a zároveň ženou, jíž se přezdívá „královna Pařížské“, kde prodává především drahé hodinky. Ty nejdražší, které se jí podařilo v centru Prahy udat, měly cenovku 20 milionů korun.

    Podle prodejců platí, že většina klientely jsou stále ještě Češi, i když se poměr postupně mění. Chybět budou především peníze od turistů z Asie.

    Pražské ulice jsou liduprázdné.

    „Zahraniční zákazníky ale máme rádi, hlavně ty z Asie. Přijdou s obrázkem a přesně vědí, co si chtějí koupit. Zatímco tuzemští zájemci tam sedí, někdy trvá hodiny nebo i měsíce, než se klient rozhodne,“ dodala Kotvalová.

    O pomoc prosí i město

    Třetina všech obchodů v Pařížské platí nájem Praze, se kterou teď řeší, co bude dál. Na stole je možnost odkladu nájmů nebo jejich dočasné snížení.

    „Evidujeme zhruba sto žádostí, které zpracováváme,“ řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Město už sice v minulosti schválilo zdražení nájmu v komerčních prostorách o 2,8 procenta pro rok 2020, ale vzhledem k současné situaci od tohoto plánu ustoupilo. Zároveň nehrozí nájemcům úroky z prodlení v případě opožděných plateb.

    „Jakmile obchody otevřou, budou luxusní značky v první řadě závislé na tržbách učiněných lokální klientelou. Už dříve byly jejich tržby tvořeny místními zákazníky až z 50 procent,“ řekl svůj odhad Tomáš Soukup, ředitel oddělení maloobchodních nemovitostí pro ČR a SR v poradenské společnosti JLL.

    Prodejci se připravují na tvrdou ránu a velké zpomalení jejich byznysu, zároveň dodávají, že věří tomu, že Češi jim trn z paty vytrhnou. Omezení cestování a turismu může vést i k tomu, že některým doslova nezbude nic jiného než své peníze utrácet doma, na to v Pařížské spoléhají.

    Pro magazín Forbes situaci shrnul Štěpán Pokluda ze společnosti Roberto Coin Praha. 

    „Našimi zákazníky zdaleka nejsou jen turisté. Proto se moc těšíme, že v nadcházejících jarních týdnech přivítáme jak zdejší stálé klienty, tak ty, pro něž bude návštěva našeho butiku v Pařížské ulici třeba tou úplně první,“ říká Pokluda, jemuž nezbývá nic jiného než věřit, že těch nových zákazníků najdou prodejci luxusu dostatek.

    Fotogalerie

    Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

    Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

    Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

    Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

    Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

    Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz