Připadne vám chování samozvaných moralistů Slušní lidé přijatelné? Například Václav Klaus ml. označil podání trestního oznámení senátorkou Eliškou Wagnerovou za výtržnost, za fašismus, protože Slušní lidé jen pokojně přišli vyjádřit nesouhlas…
Já bych nechtěl hodnotit pana Klause, ale tento druh protestu, byť mám výhrady k té hře, není vhodný. Nikdo nepovolaný na jevišti neměl co dělat. Když se na něco nechci dívat v televizi, tak ji přepnu nebo vypnu.
Ti lidé, kteří si za to divadlo zaplatili, chtěli hru vidět a nikdo nikoho jiného k účasti nenutil. Respektuji, že jsou lidé, kterým se něco takového líbí. Já takový člověk nejsem, nešel bych tam.
Jak vnímáte reakce některých církevních představitelů? Kardinál Duka mluví o protikřesťanské akci, kterou nedopustily ani totalitní režimy jako nacismus a komunismus. Je to adekvátní?
Určitě takové reakce adekvátní nejsou. Ve skutečnosti tu hru nikdo neviděl, jen o ní všichni diskutují. Ani záznam představení vám o živém dojmu nic neřekne, to jsou dvě naprosto odlišné kategorie. Tam musíte být a vnímat atmosféru v hledišti.
Kdyby se kolem jedné scény nedělala taková masivní reklama, nikdo by si té hry pravděpodobně nevšiml. Takhle se lidé alespoň dozvěděli, že je v Brně divadlo, 99 % lidí to třeba nevědělo. Marketingově jde o majstrštyk, ten zbytek možná nestojí za takovou pozornost. To je jako skandál kolem Čapího hnízda, prostě senzační marketingový tah.
Říkáte, že sex na jevišti v rámci sporu muslimské a křesťanské kultury lidi evidentně zajímá. Vzpomenete si vy sám na nějakou scénu z vlastního filmu, která byla kontroverzní nebo na hraně?
Já jsem se takovým věcem vždy záměrně vyhýbal. Ale to, že je ta hra o sporu kultur, to říkal ředitel Národního divadla Brno. Z toho jeviště to tak vůbec nemusí vyznívat, je to jenom interpretovaný názor, který druhým říká, co si o tom myslet.
Vznášet otázky k podobným tématům považujete za legitimní občanský postoj. Zajímalo by vás konkrétně něco, co se této kontroverzní hry týká, na co byste se chtěl zeptat?
Já bych se nechtěl zeptat vůbec na nic, protože myslím, že téma střetnutí náboženství křesťanského a muslimského na nás útočí ze všech stran v takové intenzitě, že nic dalšího není potřeba.
Má podle vás umění své hranice svobody?
Má je tam, kde může být na obtíž někomu dalšímu. Ale to není tento případ, protože nikdo nikomu nepřikázal, že se na to musí koukat. Zakazovat by se určitě nic nemělo.
Fotogalerie |