Kompletní rebranding. Místo tradičního loga pouze nápis „Jaguar“ v moderním provedení. Všechny dosavadní příspěvky pryč a namísto toho video party zřejmě nebinárních osob.
„Copy nothing,“ hlásí automobilka, která se odkazuje na motto zakladatele Sira Williama Lyonse, jenž si zakládal na tom, že Jaguar nikdy nebude kopírovat jiné značky.
Fanoušci jsou zmatení a rozzuření zároveň. Tuší totiž, o co tady jde. Kdysi tradiční Jaguar se už delší dobu hlásí k progresivismu, ostatně vyrábět už bude pouze elektromobily.
„Jaguar má své kořeny v originalitě. Sir William Lyons, náš zakladatel, věřil, že Jaguar by neměl nic kopírovat. Naše vize Jaguaru dneška z této filozofie vychází. Nový Jaguar je značka postavená na výjimečném modernismu. Je v každém ohledu nápaditá, odvážná a umělecká. Je jedinečná a neohrožená,“ uvedl Gerry McGovern, ředitel kreativity.
Automobiloví nadšenci to vidí jinak. Podle nich jde o totální destrukci legendární značky, která stojí právě na bohaté historii. Na sociálních sítích Jaguaru jsou desítky tisíc jednoznačně negativních komentářů, které se správci zpočátku snažili mazat.
Na podobný krok ostatně loni doplatil americký pivovar Bud Light. Když se jeho tváří stal transgender influencer Dylan Mulvaney, strhl se masivní bojkot, jehož následkem Bud Light poprvé po dvaceti letech spadl z čela žebříčků nejprodávanějšího piva v USA.
Turek: Když jsem to říkal, nevěřili mi
Jaguar se nicméně „woke“ směrem ubírá delší dobu. Upozorňuje na to i europoslanec Filip Turek, který je sběratelem vozů primárně britských značek a v minulosti založil český Jaguar klub, jehož prezidentem dodnes je.
„Možná bych měl nahodit růžovou uniformu. Před lety mi nikdo nevěřil, když jsem popisoval, jak na centrálu Jaguaru do Salcburku přišel apel na nebinární osoby v týmu. Máte pocit, že toto je zapříčiněno přirozeným vývojem? Nikoliv, takto dopadá předpis ESG, tedy environmentální a sociální audit, bez kterého žádná větší společnost nemůže počítat s jakoukoli podporou bank, subdodavatelů, partnerů, dotačních programů v západním světě,“ říká Turek.
„Dýchal jsem pro průmysl starého světa, který již neexistuje tak, jak jsme jej znali, ale bojujme za to, co zbylo. Dlouhodobě říkám, že se nejedná pouze o řízenou deindustrializaci Evropy, ale o kulturní válku, kterou proti nám vedou „liberální“ progresivisté desítky let pomocí dlouhého pochodu institucemi, tedy systematickým obsazováním primárně nevolených funkcí, korporátů, úřadů, neziskovek a tlačením své ideologie. Budu se opakovat, musíme vést silný a efektivnější pochod institucemi opačným směrem. Likvidovat politické neziskovky a zasáhnout proti ideologiím v auditech firem a proti převýchově společnosti. Jsem jediný, koho tento vývoj Jaguaru ani na vteřinu nepřekvapil, sleduji jej dlouhodobě a navíc modelová řada tomuto trendu odpovídá již dlouhé roky,“ dodává europoslanec.
Zeptali jsme se ho také na to, zda razantní krok Jaguaru bude mít vliv na jeho členství v Jaguar klubu či dokonce jeho existenci. Prezidentem prý ale Filip Turek zůstane.
„Samozřejmě budu prezidentem Jaguar klubu. Jen se jako Jaguar klub distancujeme od nynějšího směřování značky. Oficiální podpora, kterou jsme měli od továrny stejně postupně vyprchala. Dnes už o hlubší spolupráci zájem nemáme. Má láska k Jaguaru trvá, jen jej i vzhledem k nové modelové řadě považuji za historii a my jsme klub zabývající se převážně historií značky Jaguar,“ uzavřel Turek.
Fotogalerie |