Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Hřibův Portál Pražana? Nízká čísla, promrhaných 57 milionů, zavřete to! míní opozice

    Na Febiofestu, který slavnostně odstartoval ve Slovanském domě, jsme vyzpovídali i primátora Zdeňka Hřiba. | foto: Tilen Vajt/ Pavel Dvořák

    Pražská koalice vytahuje před volbami úspěchy své vlády jako králíky z klobouku. O jednom ale nemluví: o webu Portál Pražana. Není divu, IT projekt v gesci Zdeňka Hřiba (Piráti) spolykal už 57 milionů korun, přitom návštěvnost a počty podání jsou stále velmi nízké, rovněž funkčnost webu je de facto nulová.

    Když se o Portálu Pražana loni mluvilo jako o ukázkovém příkladu promrhaných milionů za něco, o co Pražané nemají zájem, Zdeněk Hřib za své dítě bil jako lev, navíc si pochvaloval, že návštěvnost roste. Z městské kasy se následně vytáhlo dalších 17,5 milionu na provoz.

    „Pořád se jedná o rozestavěné dílo, se kterým máme velké plány, a to nejlepší nás teprve čeká. Máme potvrzeno, že jsme se s tvorbou Portálu Pražana vydali správným směrem,“ sliboval primátor.

    Portál Pražana byl spuštěn v lednu 2021, mezitím stránku navštívilo jen 500 lidí, navíc učinili pouhé jednotky elektronických podání. Pak se návštěvnost mírně zvedla a podle Operátora ICT navštívilo portál na 7 tisíc lidí, uskutečnili ovšem pouhých 300 podání.

    A jak to vypadá s webem po dalším roce fungování, poté co vedení města slibovalo nárůst návštěvnosti, nové služby a vyšší zájem Pražanů? Žádná sláva.

    Z interních tabulek, které Expres získal od zdroje blízkého vedení magistrátu, vyplývá, že měsíční se návštěvy pohybují v jednotkách tisíc. Pro srovnání v roce 2021 navštívilo stránku 63 tisíc lidí, do srpna tohoto roku je to 48 tisíc lidí.

    Podle obhájců měly na portálu postupně přibývat další služby. Kromě přihlašování do metropolitního plánu letos v srpnu, kdy byl patrný nárůst, jsou čísla návštěvnosti a elektronických podání stále velmi nízká. Odpůrci upozorňují na nulovou funkčnost webu. Ten totiž neintegruje žádné zásadní agendy, pouze poplatek za psa či za komunální odpad.

    „Přímo přes portál nevyřídíte nic, jen se žádost přeposílá dál. Kupříkladu kdybyste chtěli přihlásit popelnice, portál vám oznámí, že neví, a přesměruje vás na odpadovou firmu. Ostatně využití platformy Portálu občana přes identitu občana či datovou schránku nebo přímá komunikace přes e-mail je v tomto případě rychlejší,“ míní pražský zastupitel Tomáš Portlík za ODS.

    Dalším problém jsou neadekvátní výdaje. Přímé náklady do roku 2021 činily 17 570 398 korun, náklady na projekty byly 16 007 601 a provozní náklady 3 569 427 korun. Celková výše byla 37 174 427 milionů korun. Odhaduje se, že za tento rok se celkové výdaje vyšplhají až na 57 milionů korun.

    Když si vezeme kumulovaný počet podání, kterých bylo v loňském roce 1880, lehce si spočítáme, že průměrná cena jednoho podání vyšla daňové poplatníky přibližně na 19 tisíc korun, letos se výše nákladů snížila na 11 tisíc korun, když k tomu přičteme náklady zaměstnanců IT firmy, rázem máme 17 tisíc za jedno podání. Výsledkem je absurdní náklad na jedno podání občana!

    Ani čísla návštěvníků neodpovídají ambicím nákladného projektu, a pokud se na ně rozpočítají náklady, jsou skutečně astronomické.

    Podle zastupitele Tomáše Portlíka je projet zralý na zavření. Já říkám, že buďto to bude fungovat tak, jak se plánovalo, což znamená, že tam budou integrované všechny služby na jednom místě a nebude to jenom přeposílač vzkazů na úklidy a podobně, nebo to zrušíme, protože to jsou naprosto zbytečně vynaložené peníze z kapes daňových poplatníků,“ myslí si Portlík.

    Také předseda pražského hnutí ANO Ondřej Prokop je toho názoru, že projektu chybí klíčové agendy, jako je stavební řízení, zábory, dopravní agendy, ty jsou stále bez digitalizace.

    „Na začátku to byla možná dobrá myšlenka, ale primátor Hřib nebyl schopen zajistit koordinaci a spolupráci městských částí a městských společností, aby byly ochotné integrovat svoje agendy,“ myslí si Prokop.

    V předvolební kampani ve výčtu úspěchů Zdeňka Hřiba se o Portálu Pražana nedočtete. O monstrózním projektu a vlajkové lodi digitalizace se totiž mlčí.

    „V IT jsme po nástupu na magistrát udělali pořádek. Šetříme na IT službách 145 milionů korun ročně!“ stojí v předvolebním letáku Zdeňka Hřiba.

    Proklamovaná pirátská digitalizace? „To jsou velké sny, super reklama na Facebooku, ale vůbec žádná práce. A hlavně vše drahé,“ uzavírá Portlík.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:08 sobota 21. ledna 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      20
    • Haha
      6
    • Cože
      6
    • Tvl
      6
    • Trapas
      5
    • Sladký
      3