jít naiDNES.cz

Jako na rockovém koncertě bez WC: Jachtař prozradil, co Gretu v Atlantiku čeká a nemine

Když švédská aktivistka Greta Thunbergová (16) přišla s tím, že kvůli uhlíkové stopě na konferenci do Ameriky nepoletí, ale popluje, bralo to hodně lidí jako vtípek rozmarné školačky. Že to myslí opravdu vážně, bylo jasné ve chvíli, kdy nastoupila na palubu závodní jachty Malizia. Na lodi jí bude dva týdny dělat společnost nejen její otec Svante, ale hlavně zkušený kapitán Boris Herrmann. Úspěšný český jachtař David Křížek Expresu prozradil, co Gretu na vlnách Atlantiku může potkat a na co si musí zvykat.

„Dva týdny nejsou zas až tak moc. Navíc si myslím, že bude cesta možná i rychlejší. Loď Malizia je super závodní karbonový speciál určený pro sólovou plavbu. Je vybavený moderními foily, které za určitých podmínek umožňují trupu doslova letět nad vodní hladinou,“ řekl Expresu úspěšný sportovní jachtař David Křížek, který Atlantik přeplul hned několikrát. 

Greta Thunbergová má navíc to štěstí, že zkušený kapitán Boris Herrmann dokáže loď ovládat sám ve všech podmínkách. „Jistě nepojede v závodním režimu, zvolí přeplavbu s ohledem na maximální bezpečnost. Je pravda, že pro přeplutí Atlantiku není nejvhodnější doba, ale vzhledem k rychlosti lodě a kvalitě předpovědí od profesionálního meteo týmu, by nemělo žádné zásadní riziko nastat,“ míní jachtař, který vypočítal i případná rizika, která během plavby mohou hrozit. 

„V úvodu plavby hrozí kolize s jiným plavidlem. Poplují hustou lodní dopravou a budou se snažit jet docela rychle. Hrozí i srážka s plovoucím předmětem, může to být i zpola potopený kontejner. Ten by dokázal loď pěkně rozpárat,“ varuje Křížek, který jedním dechem dodává, že závodní jachta je připravena i na tyto krajní případy. 

„Malizia má ale bezpečnostní přepážky a je vybavena nafukovacím záchranným ostrůvkem. Dolet záchranných vrtulníků je cca 250 námořních mil. Nejspíš by si tedy museli počkat na odklonění nějakého jiného plavidla z trasy. To by je pak mohlo nabrat na palubu a zachránit. Riziko je ale minimální,“ říká.

Bude také hodně záležet na trase, kterou kapitán zvolí. „Pokud pojedou kratší, severní trasou, pak je bude čekat převládající protivítr a boj s přechodem frontálních systémů, tedy velké vlny a silný protivítr. Jízda je pak velmi nepohodlná. Loď skáče na vlnách a hluk v karbonové skořepině je jak na rockovém koncertě. Navíc nikdy neutichá,“ vypočítává nevýhody severní trasy úspěšný český sportovec.

A nejen to! Gretu čekají necelé dva týdny, kdy rozhodně nebude mít klid, ale ani nohy v teple a suchu, hodně stísněné a omezené budou také „toaletní“ možnosti.

„Voda se valí přes celou palubu a všude je obrovská vlhkost. Sůl se dostane i do oblečení a to se pak nedá zcela usušit. WC na závodním speciálu nenajdete. Potřeba se vykonává do kbelíku. Hygiena se většinou řeší s pomocí vlhčených ubrousků. Nejede se ale v závodním režimu, tak zásoby vody i jídla budou jistě dostatečné,“ řekl Expresu Křížek, který promluvil i o tom, jak jsou na palubě závodní lodi rozdělené služby. 

„Posádku tvoří celkem 5 lidí, ale jak bylo již zmíněno, kapitán je schopen loď řídit sám. Myslím, že Greta bude mít převážně denní služby. Pokud zvolí jižní variantu plavby, pak je čeká výrazně delší trať, ale rychlejší a klidnější jízda po vlnách a s větrem v zádech,“ prozradil Křížek možnost, jak se vyhnut vlnám, burácení a všudypřítomné vodě a vlhkosti.

Úspěšný český jachtař, který má za sebou 4 přeplavby Atlantiku a v závodu osamělých mořeplavců přes oceán z Francie do Brazílie Transat 6,50 vybojoval bronzovou medaili, švédské školačce-aktivistce fandí. 

„Je skvělé to, co zatím dělá. Osobně mě těší, že si vybrala právě závodní plachetnici na foilech. Věřím, že plavbu bez problémů zvládne. Bude to pro ni obrovský zážitek a velká zkušenost. Také věřím, že ji plavba změní, ale spíše tím správným směrem,“ přeje si jachtař.

„Mnohem větší obavy bych měl z mediálního tlaku a obrovského nárůstu popularity. S tím bude nesmírně těžké se vyrovnat a v jejím věku se dá jen těžko odhadovat, zda vše zvládne,“ dodal závěrem.

Fotogalerie

Komentáře

Mohlo by vás zajímat