Kauza uniklých dat z Facebooku: O co v ní jde a jak ovlivní zrovna vás?

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg prožívá zatraceně perné chvilky. V posledních dnech má plné ruce práce s vysvětlování úniku dat 50 milionů uživatelů, kterými měla firma Cambridge Analytica přispět k vítězství Donalda Trumpa v prezidentských volbách v USA. O co přesně v kauze jde, jak ji Facebook plánuje řešit a co se tím změní pro vás?

Média minulý víkend přinesla informaci, že se britská analytická firma Cambridge Analytica dostala k citlivým datům zhruba 50 milionů uživatelů sociální sítě Facebook. Data následně využila k sestavení profilu amerických voličů a poskytla je týmu pozdějšího vítěze voleb Donalda Trumpa.

Jak se firma k takovému objemu dat dostala? V roce 2014 nabízela uživatelům jeden až dva dolary za vyplnění nenápadného osobnostního kvízu, který přilákal přibližně 270 tisíc lidí. Ti museli nejprve svolit ke zpřístupnění dat, což vzhledem k neznalosti bezpečnostních rizik většinou učinili. Jenže právě přístup k datům pak firma zneužila a začala sbírat informace nejen o účastnících kvízu, ale i o jejich přátelích.

Facebook teď čelí ostré kritice za to, že se informace uživatelů dostaly do rukou třetí straně. Kromě toho se kvůli ztrátě důvěry hluboce propadla hodnota akcií společnosti a valí se na ni jedno obvinění za druhým. Známou sociální síť navíc nevyšetřují jen v Americe, zpřísnění ochrany osobních údajů žádá také Evropská unie, která bude chtít od představitelů společnosti vysvětlení.

Zuckerberg: Takhle vás ochráníme!

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg nyní konečně prolomil mlčení a k celé události se vyjádřil na svém účtu. Přiznal pochybení a za únik dat se omluvil, zároveň však uživatelům vysvětlil, že pro jeho společnost bylo těžké zneužití informací zabránit.

Se zmíněným osobnostním kvízem prý v roce 2013 přišel pracovník Cambridgeské univerzity Aleksandr Kogan. Údajně ho chtěl využít k sociologickému výzkumu, díky čemuž mu v rámci tehdejších regulí společnosti byl přístup k datům umožněn. 

To, že Kogan data poskytoval společnosti Cambridge Analytica, se Zuckerberg dozvěděl až od novinářů v roce 2015 a po vědci i firmě žádal okamžité vymazání veškerých záznamů. Obě strany sice odstranění dat potvrdily, jenže ve skutečnosti zřejmě lhaly.

„Bylo to porušením důvěry mezi Koganem, Cambridge Analyticou a Facebookem. Ale také to bylo porušením důvěry mezi Facebookem a lidmi, kteří s námi sdílí svoje soukromí a očekávají, že ho budeme chránit,“ sype si Zuckerberg popel na hlavu a dodává: „Musíme to napravit.“ Jak to chce udělat?

„Učinili jsme důležité kroky již v roce 2014, abychom zabránili špatným společnostem v přístupu k informacím o uživatelích. Ale je toho víc, co teď musíme udělat,“ říká šéf Facebooku. V první řadě chce na své platformě omezit reklamu a s ní i přístup vývojářů do soukromí uživatelů.

„Provedeme úplný audit všech aplikací s podezřelou aktivitou a každému vývojáři, který s auditem nebude souhlasit, přístup na Facebook zakážeme. Pokud zjistíme, že nějaký vývojář zneužil něčí data, okamžitě budeme daného uživatele informovat,“ vysvětluje.

Přístup všech vývojářů navíc bude výrazně omezen. „Omezíme jim přístup, abychom zneužití předcházeli. Například zakážeme vývojářům přístup k vašim datům, pokud jejich aplikaci nebudete tři měsíce využívat. Při přihlašování také snížíme informace, které jim budete předávat – bude to pouze vaše jméno, profilový obrázek a e-mail. Budeme vyžadovat, aby vývojáři podepsali smlouvu o přístupu k datům.“

Kromě toho bude na hlavní zdi uživatelů k dispozici možnost přístup využívaných aplikací okamžitě zrušit. Ta byla dosud možná pouze v nastavení, nyní bude na očích přímo u okénka zpráv. „A v následujících dnech přijdou další změny,“ ujišťuje Zuckerberg.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 19:35 pátek 20. července 2018. Anketa je uzavřena.

  • 10
  • 7
  • 6
  • 6
  • 6
  • 5