Youtuberka zemřela na elektrokoloběžce: Hrozí podobná tragédie v Praze?

Emily Hartridgeová měla nehodu na elektrokoloběžce a zemřela. | foto: Koláž Expresu

Smrt známé youtuberky a televizní moderátorky Emily Hartridgeové (†35) znovu otevřela debatu o tom, zda jsou populární elektrokoloběžky bezpečnou městskou zábavou. Může k podobné tragédii dojít i v Praze, kde platí jiné dopravní předpisy než v Londýně? Magistrát společně s výrobci elektrokoloběžek připravuje řadu novinek, které mají dopravní situaci v hlavním městě zlepšit.

Ve Velké Británii se podle zákona nesmí na elektrokoloběžkách jezdit ani na silnicích, ani na chodnících, protože se jedná o dopravní prostředek, který nesmí do běžného provozu.

Lidé by tak na nich měli jezdit jen na soukromých pozemcích. Tento zákon ale nikdo nebere příliš vážně a lidé si na elektrokoloběžkách zvesela jezdí po ulicích Londýna.

Doplatila na to youtuberka a televizní moderátorka Emily Hartridgeová, kterou podle britských médií v pátek srazilo nákladní auto na kruhovém objezdu v londýnské čtvrti Battersea.

Pětatřicetiletá žena utrpěla smrtelná zranění a na místě zemřela. Hartridgeová byla fitness trenérkou a známou osobností sociálních sítí, živila se jako moderátorka na televizní stanici Channel 4.

Emily zemřela na následky nehody.

Emily zemřela na následky nehody.

Její smrt znovu otevřela debatu o tom, zdali jsou elektrokoloběžky bezpečnou zábavou. Zatímco vedení velkoměst se jejich provoz snaží co nejvíce regulovat, výrobci tlačí na britskou vládu, aby zákon o silničním provozu novelizovala.

Velký boom zažívají elektrokoloběžky i v hlavním městě České republiky. K vidění jsou na každém rohu. Jízdu na nich si užívají zejména mladí. 

Problém je, že někteří z nich vůbec nerespektují (a možná ani neznají) pravidla silničního provozu. Mnozí zase jezdí velkou rychlostí po chodnících a ohrožují chodce okolo sebe.

Elektrokoloběžky zaplavily Prahu (ilustrační foto).

Elektrokoloběžky zaplavily Prahu (ilustrační foto).

Vedení Prahy před časem informovalo, že připravuje s výrobcem elektrokoloběžek nová pravidla, která pomohou situaci zlepšit.

Magistrát chce vyřešit problém s často špatně zaparkovanými koloběžkami a zamezit jejich vjezdu do přetížených zón v centru. V některých pěších zónách se koloběžky vypnou. 

Ještě během tohoto léta vzniknou pro koloběžky dva druhy zón. 

„Tou první je red zóna, kde se koloběžka vypne, pokud do oblasti řidič vjede. Počítáme s rozsáhlou red zónou na pěších zónách v Praze 1, na Královské cestě a v části Prahy 2. Zároveň se zástupci Lime musí spojit i s dalšími městskými částmi, aby si společně definovali red zóny i na dalších pražských územích mimo centrum. Druhé zóny – zelené budou vymezené pro parkování koloběžek. Společnost Lime si tyto bezrizikové oblasti s dostatečným prostorem vytipuje sama, ale musí je následně prokonzultovat s patřičnou městskou částí a až pak zanést do aplikace,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Takzvané červené zóny budou i mimo centrum. Vedení Prahy považuje za hlavní problém rozházené koloběžky po chodnících a jízdu ohrožující chodce.

„Chceme, aby Pražané mohli koloběžky pohodlně využívat, hledali jsme jen rychlé cesty, jak pravidla jejich užívání upravit, aby před nimi chodci nemuseli uskakovat a nezakopávali o ně na chodnících. První vlaštovkou je, že od minulého týdne musí zákazníci před jízdou v aplikaci odklikat, že nebudou jezdit po chodnících, parkovat na nevyhrazených místech a nebudou bezohlednou jízdou blokovat tramvaje a autobusy,“ říká náměstek Adam Scheinherr.

Problémy s elektrokoloběžkami se řešily před časem i v Paříži. Zástupci města se s provozovali dohodli na jakémsi kodexu slušného chování. Jeho cílem je zabránit nehodám a zamezit divokému parkování v ulicích.

Podle listu Le Parisien se obě strany zavázaly, že pro koloběžky vytvoří speciální parkovací místa tam, kde nebudou překážet chodcům ani autům.

Fotogalerie

Komentáře