Elektrokoloběžky nahradí větší skútry. Mají se Pražané připravit na nejhorší?

Na všemožně pohozené elektrokoloběžky už si Pražané za ta léta zvykli. Teď se o slovo hlásí elektrické skútry, které v rukou některých jedinců dokážou udělat pořádnou paseku. V Praze budou skútry nabízet už tři firmy a počet strojů má narůstat. Jestli vše dopadne jako v případě koloběžek, které během několika let zcela zaplavily především centrum Prahy, se teprve uvidí, léto bude první zatěžkávací zkouškou. Snad zlatá mládež při půlnočním návratu z baru odolá a přenechá řízení raději někomu jinému.

Ve druhé polovině loňského roku Škoda Auto rozmístila nesměle po Praze prvních 50 zelených elektroskútrů BeRider. Postupně nabídku ztrojnásobila a teď se mluví o tom, že chce v hlavním městě provozovat kolem 700 těchto „řešení budoucnosti“, jaka sama skútry nazývá. Automobilka není sama, koho napadlo, že by skútry v Praze mohly být hit. 

Přidala se také firma Re.volt, která městem prohání už své koloběžky. Třetí firmou do party bude polská společnost Blinkee.city, která v Praze začne se 150 elektroskútry.  

Novinku si už v loňském roce pochvaloval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který tehdy vítal prvních 50 kusů. „Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město,“ řekl primátor v době, kdy už město dávno bojovalo s problémem, jak regulovat elektrokoloběžky válející se po městě.

Zřejmě není náhodou, že po některých špatných zkušenostech s koloběžkami se nyní Pražané musejí ptát, zda to není pouze krok z bláta do louže. Firmy se však hájí, že skútry budou mnohem bezpečnější než koloběžky.

„Jsou tiché, svižné a rozhodně bezpečnější než městské elektrokoloběžky. Jízda po Praze tak může být už jen zábavná,“ uvedla společnost Škoda Auto DigiLab.

„Naše služba BeRider skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze. Ať už na cestě do práce, nebo při prohlídce pamětihodností. Elektrické skútry BeRider jsou praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu. Současně přinášíme i naši digitální odbornost: Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase,“ pochlubila se vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.

Aby se řídítek nemohl chopit každý, kdo půjde kolem, má zabezpečit speciální aplikace, přes niž lze skútr aktivovat. Řidič pak musí mít v aplikaci také naskenovaný svůj řidičský průkaz skupiny B. Helmy najde vzadu v kufru.

Elektrických skútrů v Praze přibude, v hlavním městě je budou provozovat už tři...

Ceny jednotlivých společností se liší, běžná sazba se má pohybovat kolem několika korun za minutu používání. Zároveň jsou nabízeny i úvodní bonusové minuty či věrnostní programy.

Skútry slibují Pražanům svižnou jízdu, kdy bude jejich rychlost něco málo pod 70 km/h. Polské skútry nabídnou maximální rychlost 50 km/h.

Strmě rostoucí počet elektroskútrů v Praze není při pohledu na celosvětová čísla příliš překvapivý. Ještě v roce 2017 jich na celém světě bylo jen kolem 350 tisíc kusů. O dva roky později už čísla překonala hranici pěti milionů a stále rostou.

Skútry jsou velmi oblíbené například v německém Berlíně, kde však platí, že podmínky pro jejich používání jsou odlišné od těch v Praze. 

Česká metropole je členitá, kopcovitá s řadou historických ulic, kde navíc zmatečné značení v kombinaci s úzkou cestou představuje opravdovou zkoušku nervů.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 6:22 úterý 20. října 2020. Anketa je uzavřena.

  • 23
  • 20
  • 20
  • 20
  • 20
  • 18