Psycholožka varuje: Děti, kterým nestanovíte hranice, skáčou rodičům po hlavě

Nechat růst jako dříví v lese, nebo být jako ras? O výchově dětí se hojně mluví a zejména se kritizuje příliš tvrdá výchova, kterou si prošly předchozí generace. Co když je ale výchova moc liberální a z dětí rostou malí tyrani? O tom, jak najít rovnováhu mezi láskou a trestem a jaká jsou rizika populární volné výchovy, mluví v Českém rozhlasu 2 uznávaná dětská psycholožka Václava Masáková.

Dnes už všichni vědí, že řezat děti hlava nehlava není ideální způsob výchovy. Na druhou stranu se už několik let uplatňuje liberální výchova, se kterou to ale není tak jednoduché. Co se může na první pohled zdát jako liberální, je ve skutečnosti anarchistické.

Co tedy dítě nejvíc potřebuje a jak na výchovu?

„Když dítě postrádá citové podněty a blízkost člověka, roste z něj nejistý jedinec,“ uvádí psycholožka Václava Masáková na úvod s tím, že blízký člověk a láska jsou pro děti to nejdůležitější.

Naopak ale varuje před tzv. opičí láskou. 

„Láska má být pevná, ne za každou cenu to dítě milovat tak, že mu všechno odpustím. Nemůžu ho trestat za nějakou nešťastnou náhodu, když třeba upustí hrníček, ale můžu mu dát najevo, když napadá děti na pískovišti nebo někomu bere svačiny. Tohle mu musím vysvětlit a nějakým způsobem zasáhnout. Je to o hranicích, učím ho držet hranice,“ je přesvědčená psycholožka z pražské pedagogicko-psychologické poradny.

„V dobách mého mládí převládala direktivní výchova a nikomu to nepřipadalo divné. Dnes jsou děti vychovávány demokraticky až liberálně, a tak bývají víc partnery, než je zdrávo. Ony se tak potom chovají ve škole, ale protože jsou osobnostně nezralé, chovají se neadekvátně,“ říká Masáková s tím, že takovou třídu je pak těžší ukočírovat a něco jí předat oproti dřívějšku.

Často řešíme věci ve třídách, což dřív také nebývalo tak vyhrocené. Dřív nebyla šikana v takové míře. Pokud byla, tak to bylo třeba na učňovských oborech nebo u vybraných sociálních skupin,“ tvrdí s tím, že šikana je zase jen o hranicích, které dětem rodiče nestanovují.

„Dřív byli rodiče víceméně zajedno s učitelem. Dnes když učitel napíše poznámku, máma řekne, ať si toho dítě nevšímá,“ pokračuje Masáková a varuje, že právě tímto přístupem rodič zpochybní normu, kterou škola nastavila, zruší ty hranice.

„Devadesátá léta založila současnou rodičovskou generaci, která se rozhodla, že když je demokracie, tak bude budoucí generaci vychovávat svobodně. Někdy ale neodhadla míru, takže ta volná výchova paradoxně přináší trpké plody v dospělosti,“ upozorňuje doktorka Masáková s tím, že ve světě už se od volné výchovy ustupuje. Ví už se totiž, že děti, kterým se v rozumné míře hranice nenastaví, je mají tendence překračovat. „Ony pak rodičům šlapou po hlavě,“ říká psycholožka.

Jedna ze známých publikací, která o tomto fenoménu pojednává, je Malý tyran od známé psycholožky Jiřiny Prekopové.

„Tahle rodičovská generace také experimentuje se svobodou a neodhadne, do jaké míry je dítě schopno rozhodnout se samo a do jaké míry je potřeba k tomu rozhodnutí dospět za pomoci rodičů,“ vysvětluje dětská psycholožka.

Uvádí zároveň příklad, že je v pořádku dát dítěti vybrat, jakou chce barvu trička, ale není dobré čekat s ukládáním do postele na to, až si dítě dohraje.

„Čím jsou večer děti podrážděnější, tím více se zdá, že se jim nechce spát. Přitom ale ta únava se projevuje právě neklidem. Když dítě nemá pravidelný režim a řád, nabourává se jeho vnitřní stabilita. Proto je řada neklidných dětí,“ uvádí Václava Masáková s tím, že děti se dnes neumí stabilizovat proto, že jim chybí řád a rituály, které k tomu slouží.

„Dítě se učí v rodině. Když se rodič k dítěti chová jako k partnerovi v momentě, kdy je dítě malé, je to špatně. Dítě pak prosazuje, co chce, bez ohledu na své okolí, a to je špatně. Dítě se pak zmateně pohybuje mezi vrstevníky, ve škole a ve všech budoucích sociálních vztazích,“ dodává závěrem.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 neděle 14. července 2019. Anketa je uzavřena.

  • 428
  • 25
  • 19
  • 19
  • 17
  • 16