jít naiDNES.cz

Češi zahřívají tabák a zkouší nikotinové sáčky, ukázal průzkum Ipsosu

Češi zahřívají tabák a zkouší nikotinové sáčky. | foto: GLO

Alternativy tradičních tabákových výrobků si poměrně rychle našly místo mezi českými spotřebiteli a dobývají český trh. Jak ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos, nejvyšší znalost i zkušenost zaznamenaly e-cigarety a zahřívaný tabák, naopak nikotinové sáčky si své místo na trhu teprve hledají.

Tabákový trh se v posledních letech výrazně mění. Zásadní legislativní omezení i negativní vnímání kuřáků společností jsou po západních zemích už i v Česku důvodem, proč se kuřácká komunita odklání od tradičních tabákových produktů a hledá vhodné moderní alternativy. Těch v posledních letech stále přibývá.

Jakou s nimi mají Češi dosavadní zkušenost, zjišťoval průzkum agentury Ipsos, jehož zadavatelem je společnost British American Tobacco, která v tomto segmentu na český trh dodává dva produkty: zařízení na zahřívaný tabák pod značkou glo™ a novinkově pak i nikotinové sáčky Lyft.

Z výsledků exkluzivního průzkumu vyplývá, že e-cigarety, které jsou na trhu nejdelší dobu, zná 93 procent dotazovaných kuřáků, respektive 61 procent je i vyzkoušelo. Následuje je zahřívaný tabák (glo/iqos), o němž slyšelo 86 procent a 50 procent respondentů jej vyzkoušelo.

Třetí příčka patří žvýkacímu tabáku, kde se znalost pohybuje okolo 85 procent, avšak přímou zkušenost s ním má jen 21 procent dotazovaných, a to častěji muži než ženy. Všeobecně je znalost tabákových alternativ větší u mladších lidí do 35 let s vyšším vzděláním.

„Poměrně vysoká znalost kategorie zahřívaného tabáku mezi českými kuřáky, ale hlavně jejich přímá zkušenost s ním, je pro nás povzbudivá. Potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi otevřeni novinkám a mají o alternativy tohoto typu velký zájem. Před dvěma lety tyto produkty Česku nikdo nepoužíval, dnes mají 160 tisíc loajálních pravidelných uživatelů. Pokud jde o glo, právě jsme překonali hranici 50 tisíc prodaných zařízení. Stále nás ale čeká dlouhá cesta, pokud jde o celkový podíl na trhu. Očekáváme, že během následujících pěti let se k novým kategoriím produktů přesune 20 procent konzumentů,“ uvedl k aktuálním datům Tomáš Tesař, manažer komunikace British American Tobacco.

Na českém trhu se nedávno objevila i další forma prostředku užívání nikotinu. Jde o nikotinové sáčky Lyft, které vycházejí z tradice švédského snusu, ale na rozdíl od něj tato novinka neobsahuje tabák. Lyft je vyroben z vysoce kvalitních surovin: kromě nikotinu obsahuje vodu, eukalyptus, celulózová vlákna z borovice, aromatické látky a sladidla.

Ačkoli se na českém trhu novinka Lyft teprve rozkoukává, překvapivě její znalost prokázalo v průzkumu 40 procent dotazovaných, přímo ji pak vyzkoušelo 11 procent z nich.

„Výsledky znalosti Lyftu nás velmi mile překvapily. Jedná se totiž o produkt, který jsme na trh uvedli opravdu nedávno. Nikotinové sáčky Lyft si vkládáte do úst pod horní ret, pohodlně a diskrétně tak lze užívat nikotin na cestách či v práci. Pro ty, co holdují nikotinu, je to další cesta k budoucnosti bez kouře,“ dodal Tomáš Tesař.

Průzkum agentury Ipsos probíhal v průběhu října 2019 na reprezentativním vzorku 521 respondentů.

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Komentáře

Mohlo by vás zajímat