Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Češi zahřívají tabák a zkouší nikotinové sáčky, ukázal průzkum Ipsosu

    Češi zahřívají tabák a zkouší nikotinové sáčky. | foto: GLO

    Alternativy tradičních tabákových výrobků si poměrně rychle našly místo mezi českými spotřebiteli a dobývají český trh. Jak ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos, nejvyšší znalost i zkušenost zaznamenaly e-cigarety a zahřívaný tabák, naopak nikotinové sáčky si své místo na trhu teprve hledají.

    Tabákový trh se v posledních letech výrazně mění. Zásadní legislativní omezení i negativní vnímání kuřáků společností jsou po západních zemích už i v Česku důvodem, proč se kuřácká komunita odklání od tradičních tabákových produktů a hledá vhodné moderní alternativy. Těch v posledních letech stále přibývá.

    Jakou s nimi mají Češi dosavadní zkušenost, zjišťoval průzkum agentury Ipsos, jehož zadavatelem je společnost British American Tobacco, která v tomto segmentu na český trh dodává dva produkty: zařízení na zahřívaný tabák pod značkou glo™ a novinkově pak i nikotinové sáčky Lyft.

    Z výsledků exkluzivního průzkumu vyplývá, že e-cigarety, které jsou na trhu nejdelší dobu, zná 93 procent dotazovaných kuřáků, respektive 61 procent je i vyzkoušelo. Následuje je zahřívaný tabák (glo/iqos), o němž slyšelo 86 procent a 50 procent respondentů jej vyzkoušelo.

    Třetí příčka patří žvýkacímu tabáku, kde se znalost pohybuje okolo 85 procent, avšak přímou zkušenost s ním má jen 21 procent dotazovaných, a to častěji muži než ženy. Všeobecně je znalost tabákových alternativ větší u mladších lidí do 35 let s vyšším vzděláním.

    „Poměrně vysoká znalost kategorie zahřívaného tabáku mezi českými kuřáky, ale hlavně jejich přímá zkušenost s ním, je pro nás povzbudivá. Potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi otevřeni novinkám a mají o alternativy tohoto typu velký zájem. Před dvěma lety tyto produkty Česku nikdo nepoužíval, dnes mají 160 tisíc loajálních pravidelných uživatelů. Pokud jde o glo, právě jsme překonali hranici 50 tisíc prodaných zařízení. Stále nás ale čeká dlouhá cesta, pokud jde o celkový podíl na trhu. Očekáváme, že během následujících pěti let se k novým kategoriím produktů přesune 20 procent konzumentů,“ uvedl k aktuálním datům Tomáš Tesař, manažer komunikace British American Tobacco.

    Na českém trhu se nedávno objevila i další forma prostředku užívání nikotinu. Jde o nikotinové sáčky Lyft, které vycházejí z tradice švédského snusu, ale na rozdíl od něj tato novinka neobsahuje tabák. Lyft je vyroben z vysoce kvalitních surovin: kromě nikotinu obsahuje vodu, eukalyptus, celulózová vlákna z borovice, aromatické látky a sladidla.

    Ačkoli se na českém trhu novinka Lyft teprve rozkoukává, překvapivě její znalost prokázalo v průzkumu 40 procent dotazovaných, přímo ji pak vyzkoušelo 11 procent z nich.

    „Výsledky znalosti Lyftu nás velmi mile překvapily. Jedná se totiž o produkt, který jsme na trh uvedli opravdu nedávno. Nikotinové sáčky Lyft si vkládáte do úst pod horní ret, pohodlně a diskrétně tak lze užívat nikotin na cestách či v práci. Pro ty, co holdují nikotinu, je to další cesta k budoucnosti bez kouře,“ dodal Tomáš Tesař.

    Průzkum agentury Ipsos probíhal v průběhu října 2019 na reprezentativním vzorku 521 respondentů.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 10:04 středa 26. února 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      38
    • Tvl
      37
    • Sladký
      34
    • Haha
      32
    • Cože
      32
    • Trapas
      32