Kolik chodců musí tramvaje srazit, aby lidé pochopili, že má vždycky přednost?

I když se dopravní podniky a Besip rok co rok snaží naučit chodce i řidiče myslet na to, že tramvaj má vždycky přednost, nehod, často tragických, neubývá. Že je tramvaják dost rizikové povolání, dokazuje i případ z pražských Vršovic, kde v úterý v nočních hodinách srazila tramvaj chodce. Ten skončil se zraněním hlavy v nemocnici. Kdy lidé pochopí, že hlavou rozjetý kolos „neprorazí“?

Nehoda, která se stala v úterý 27. května krátce před 23. hodinou ve Vršovické ulici, je jasným důkazem toho, že lidé tramvaje pořád podceňují, zatímco své síly přeceňují a nedomýšlejí možné důsledky svého mnohdy zkratkovitého jednání.

„Šestačtyřicetiletý muž měl zranění v obličeji a na hlavě, zdravotníci ho přepravili do nemocnice. Při zásahu byl pacient při vědomí,“ sdělila mluvčí záchranky Jana Poštová k dopravní nehodě, kdy v pražských Vršovicích srazila tramvaj chodce.

Okolnosti nehody policie vyšetřuje, je ale dost pravděpodobné, že muž neměl v dráze vozu co dělat a krátil si cestu tam, kde neměl, a hlavně v hodně nepravou chvíli.

Chodci i řidiči osobních vozů pořád zapomínají na fakt, že tramvaj váží zhruba 16 tun a má o dost větší brzdou dráhu než osobní automobil. To je jeden z hlavních, a dost logických důvodů, proč má kolejové vozidlo vždycky přednost před chodcem.

Tam, kde řidič automobilu stačí bez problému zastavit, řidič tramvaje nemá šanci předejít střetu, jehož následky budou velmi pravděpodobně tragické. Když se k tomu přičtou nepozornost, sluchátka v uších, telefon v ruce anebo alkohol či jiné, správný úsudek zakalující substance, je zaděláno na pořádný průšvih.

Ze záběrů řidičů tramvají, které jsou na internetu běžně k vidění, mrazí. Do hodně nebezpečných akcí se pouštějí nejen školáci, ale i matky s kočárkem, senioři o holi i lidé obtěžkaní nákupními taškami, jež vypoví službu pár metrů před supící tramvají, která tak tak dobrzdí.

„Tři minuty a už vím, že bych nemohl být tramvaják, ne že bych si předtím byl myslel, že je to snadný. Respekt!“ komentoval běžný den řidiče tramvaje jeden z diváků alarmujícího videa, kde do dráhy vozu jakoby nic vejde muž s kočárkem a kávou v ruce.

„Ti lidé jsou nepoučitelní, pak nemá být tolik sražených chodců,“ zvolal další.

Řidič tramvaje musí mít nervy ze železa, aby každodenní adrenalinové chvilky ustál. Není divu, že dopravní podniky stále nabírají nové zaměstnance. Jde o práci, která je sakra náročná. Poslední dobou hlavně kvůli bezohlednosti lidí, ať už jde o chodce, kteří přecení svoje síly, anebo řidiče, kteří „musí být všude první“. Jako by nestačilo, že musejí usměrňovat opilé pasažéry nebo ty, kdo ve vozech MHD nemají co dělat. 

Smutnou bilanci v kampani pražského dopravního podniku s názvem Neskákej mi pod kola! v neprospěch chodců muž z Vršovic naštěstí nezvýšil. Nešťastník, který loni v listopadu přebíhal mimo přechod v Ječné ulici, tolik štěstí neměl.

„Podle prvotních informací muž přebíhal ulici mimo vyznačený přechod pro chodce. Při střetu utrpěl velmi vážná zranění, kterým bohužel i přes pokusy o resuscitaci zemřel,” sdělila krátce po nehodě Novinkám policejní mluvčí Violeta Siřišťová.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 11:01 pátek 25. září 2020. Anketa je uzavřena.

  • 43
  • 37
  • 36
  • 35
  • 35
  • 33