Už v roce 2013 média, například Lidové noviny, informovala o tom, že za letenky si Češi ve srovnání s jinými národy v Evropě významně připlácejí. Ceny v Praze tehdy byly jedny z nejvyšších v Evropě. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Aletenky.cz která srovnávala průměrnou cenu letenek třiceti evropských letišť.
Cestující z pražského letiště podle průzkumu zaplatili za jeden kilometr letu 4,68 koruny. Konkurenční vídeňské letiště bylo v průměru o 61 haléřů lacinější, o více než 3 koruny na kilometr byly lacinější lety z Bratislavy.
Vysoká cena letenek z Prahy byla způsobená tím, že je na pražském letišti základna pouze jediné nízkonákladové společnosti, jíž jsou tuzemské aerolinky Smartwings. Ty ale ve srovnání s konkurenčními nízkonákladovými dopravci nepatří mezi nejlevnější.
S příchodem konkurenčních firem se situace na nějaký čas zlepšila a Češi mohli cestovat za ceny, o nichž předtím jenom snili a záviděli sousedům výběr i fakt, že oproti nim dost ušetří.
Po deseti letech se situace bohužel vrátila na úroveň před deseti lety. Podle aktuálních statistik letenkového portálu Kiwi se z letišť sousedních zemí ceny letenek pohybují až o 30 procent levněji než v Praze. Nejvýraznější rozdíl je pak na dálkových a středně dlouhých trasách. U kratších letů jsou průměrně letenky ze zahraničí levnější o 14 procent, informoval magazín Forbes.
„Lety z jiného než domácího letiště mohou mít řadu výhod: z některých koutů České republiky je pro cestující pohodlnější dopravit se do Vídně nebo třeba Katovic než do Prahy, často jde ale také o levnější variantu,“ uvedla ředitelka zákaznické péče Kiwi Eliška Řezníček Dočkalová.
„Jde zejména o letiště v Mnichově a ve Vídni, kde je velká konkurence tlačící ceny dolů,“ potvrdil ředitel portálu Letuška Josef Trejbal.
Již zmiňovaná Vídeň je pro letecké dopravce zajímavá už jen tím, kolik lidí ročně přepraví. V roce 2019 odbavila přes 31 milionů cestujících, tedy o 13 milionů více než Letiště Praha. Tuzemská metropole oproti okolním zemích ztrácí i tím, že chybí silní národní dopravce, který tlačil ceny směrem dolů.
Chybí tu i společnosti, které z Rakouska naopak létají. Například tchajwanská EVA Air, která patří mezi nejlépe hodnocené aerolinie na světě. Spolu s ní se z Vídně dostanete třeba do Bangkoku, a to i s výběrem místa v letadle a několika zavazadly, včetně odbaveného velkého kufru, v ceně letenky. Navíc za velmi slušné peníze! Do Thajska se levněji dostanete i z Varšavy, Mnichova, Frankfurtu nebo Budapešti.
Škoda že časté cesty politiků v čele s Milošem Vystrčilem a Markétou Pekarovou Adamovou nemají za následek i rozšiřující se nabídku odletů z Prahy, které by byly operovány tchajwanskými dopravci. To by možná veřejnost jejich smysl chápala lépe a ochotněji.
Samostatnou kapitolou jsou pak ceny na pražském letišti. Levněji než jinde v Evropě vyjde snad už jen parkování. Jinak Praha opět prohrává na celé čáře! Dokonce i v „drahém“ Švédsku vás dvojka vína vyjde levněji nebo na stejné peníze, o kávě nebo třeba bagetě s krevetami ani nemluvě.
Když jsme u toho severu Evropy. Letenky odtamtud do celé Evropy, včetně té jižní, často vyjdou mnohem laciněji než z Česka. A to je vzhledem k výdělkům a kupní síle Seveřanů pro naše cestovatele dosti tristní zjištění...
Fotogalerie |