Srazit chodce a ujet! Řidiči v Česku jsou stále bezohlednější, máme se začít bát?

V Česku poslední dobou přibývá řidičů, kteří ujíždějí z místa nehody. Za devět měsíců v letošním roce policisté takových případů evidovali třináct tisíc. Přibývá i smrtelných nehod. Zatímco loni při nich zemřelo nejméně pět lidí, letos jich bude o dost více, bezohledných řidičů bohužel rychle přibývá.

Hned dva vážné trestné činy má na svědomí muž, který začátkem listopadu v Ječné ulici v Praze nedaleko tramvajové zastávky srazil ve večerních hodinách chodce a ujel. 

„Šel nějaký kluk a z druhé strany jelo rychle auto a srazilo ho. Nechal ho tam ležet,“ popsal policii svědek hrůzné dopravní nehody, při níž začátkem listopadu zahynul dvaadvacetiletý muž.

Až ráno se mladý řidič, který řídil vozidlo, jež chodce srazilo, sám přihlásil policii.

„Dvacetiletý muž se přiznal, že auto v době nehody řídil. Případem se zabývají kriminalisté pro podezření z trestného činu usmrcení z nedbalosti a neposkytnutí pomoci,“ informovali pražští policisté ve středu ráno s tím, že budou pro muže navrhovat vazbu.

Jen za prvních devět měsíců letos zahynulo na silnicích pět lidí, jimž viník nehody nepomohl. Je to stejný počet jako za celý loňský rok. V Česku podle statistik viník ujede od každé šesté nehody. 

Poblíž zastávky tramvaje v Ječné ulici srazilo osobní auto chodce, který i přes pomoc záchranářů srážku nepřežil.

„Jsou to lidé emocionálně ploší a mají právní důvod. Jsou pod vlivem alkoholu, drogy, mají vyslovený zákaz řízení,“ vysvětlil pro TN.cz dopravní expert Roman Budský. 

„Únik je jedna z reakcí na zátěž a u nich je to útěk před zodpovědností,“ doplnil psycholog Jan Lašek.

Vzhledem k tomu, že průměrný čas dojezdu sanitky na místo události je kolem osmi minut, život oběti často závisí na viníkovi nehody a případných svědcích.

„Pokud se v prvních minutách nebo desítkách vteřin takto zraněný člověk nedočká první pomoci, může to pro něj mít fatální důsledky,“ uvedl mluvčí královéhradeckých záchranářů Ivo Novák.

Nejen v Praze přibývá nehod vozů s chodci, následky bývají fatální a řidiči od nehod často ujíždí. Jen v listopadu 2021 k nim došlo v Sokolské a Ječné ulici.

Jen v listopadu se podobná situace, naštěstí ne s fatálními následky, opakovala na silnicích hned několikrát. Ať už v Praze, jen pár ulic od Ječné, kde začátkem listopadu zemřel mladý člověk, ale i na dalších místech v Česku. 

„Na vyznačeném přechodu pro chodce se vozidlo střetlo s třiašedesátiletou chodkyní, která přecházela z pravé strany komunikace na levou stranu ve směru jízdy řidiče,“ popsala dopravní nehodu z Třebíče z rána 30. listopadu policejní mluvčí Dana Čírtková.

Ani tento řidič po nehodě nezastavil a ujel. Nehoda naštěstí skončila jen lehkým zraněním chodkyně, policisté se v té souvislosti obrátili na případné svědky a motoristy, kteří místem projížděli a mohli by poskytnout záznam z palubních kamer.

Nejen v Praze přibývá nehod vozů s chodci, následky bývají fatální a řidiči od nehod často ujíždí. Jen v listopadu 2021 k nim došlo v Sokolské a Ječné ulici.

Policie vyšetřuje také nehodu, k níž došlo ve středu 1. prosince dopoledne na přechodu v ulici Bedřicha Engelmanna v Novém Boru. Při ní srazilo auto sedmdesátiletého chodce. Řidič poté od nehody ujel, policie ho díky kamerovému systému brzy dopadla.

„Na otázku, proč sraženému chodci neposkytl pomoc, odpověděl, že se mu zdálo, že bude muž v pořádku. Jeho zdravotní stav přitom vyhodnotil jen pouhým pohledem ze svého vozidla a ani ho neznepokojovalo, že chodec po střetu leží na silnici,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Baláková.

Brzy se přišlo na to, proč dotyčný řidič tolik spěchal a sraženému chodci nepomohl. Neměl platný řidičák a i hodinu po nehodě nadýchal 0,58 promile alkoholu. 

„Řidič se dopustil minimálně dvou přestupků, a to ohrožení chodce na přechodu a ujetí od dopravní nehody. Pokud lékařské vyšetření prokáže, že byl v době střetu s chodcem pod vlivem alkoholu, přibude mu k tomu přestupek další,“ doplnila Baláková.

I když bezohledných řidičů, zdá se, v Česku přibývá, ani chodci nejsou bez viny. 

Ať už přecházením mimo vyznačená místa, nebo třeba tím, že v noci nejsou ve vozovce a v jejím blízkém okolí vidět. Případně se při přecházení vůbec nerozhlížejí, protože mají automaticky pocit, že na přechodu mají vždy přednost a nemůže se jim nic stát.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 pondělí 4. dubna 2022. Anketa je uzavřena.

  • 5
  • 5
  • 4
  • 4
  • 3
  • 3