Sousední země zostudily Česko: Dálnice k hranicím mají hotové, my stavíme ze slibů

Jejich revírem je dálnice, jejich tempo je vražedné, zní podtitul legendárního německého seriálu Kobra 11. Jeho hrdinové by v tuzemsku narazili na problém, padouchy a zlořády by neměli kde nahánět. Slibuje se každé volební období, ať je u moci Petr, nebo Pavel, tuzemská dálniční síť ale stále není kompletní. Zatímco politici, dopravní experti i ekologové se přou o to, kdo za to může, Německo, Rakousko a Polsko mají téměř hotovo a čekají, až se napojí Česko.

Rychlostní silnice S8 z Vratislavi do Kladska sice ještě není postavena a už ji Poláci prodloužili. Tamní vláda nyní rozhodla, že ji protáhne o 45 kilometrů až na polsko-českou hranici do Boboszówa, informoval web Zdopravy.cz.

Bohužel plány na české straně jsou o mnoho skromnější. Kraj i obce se obávají, co to způsobí. Silnice na české straně na takový nápor není připravena. 

„Je to pro nás jako výstřel z děla. Naše komunikace na to nejsou připraveny, vzniklo by zde úzké hrdlo,“ reagoval pro iDNES.cz náměstek pro dopravu Pardubického kraje Michal Kortyš.

Poláci původně plánovali čtyřproudovku z Vratislavi do Kladska. Nyní se rozhodli, že ji povedou až na hranice.  „Rozsah prací byl prodloužen o dalších 45 km a na realizaci této části byly přiděleny další dvě miliardy zlotých,“ řekl poslanec Marcin Gwóźdź podle serveru Gazeta Wroclawska.

V Česku se ale neslaví. Na polskou dálnici se totiž nebude mít co napojit. „Když se podíváte na jižní Moravu, jakým tempem se tam buduje napojení na rakouský dálniční systém, je těžké být optimistou. Priority ŘSD jsou jasné: D1 a D35,“ nechal se slyšet místostarosta Červené Vody Luděk Bílý.

Na jihu Česka zase netrpělivě vyhlížejí dálnici D3, po které se měli motoristé prohánět už letos. „Je to ostuda. Velká ostuda!“ shodují se místní, kteří už žádným slibům nevěří. 

Dálnici bylo v červnu 30 let a hotových je 70 kilometrů, což je ta menší část. Rakušané, kteří už dálnici z Lince dovedli až k hranicím, tak marně čekají, podobně jako všichni, kdo by se rádi dostali na jih Čech jinak než přískokem a popojížděním v kolonách.

Ve finále je úplně jedno, proč dálnice nestojí. Jestli jsou na vině zdlouhavé přípravné práce, nejrůznější studie, výkup pozemků, či sama stavba a nevhodně vybraní dodavatelé. 

Hrdinové legendárního seriálu Kobra 11, jejichž revírem je dálnice, by v Česku byli téměř bez práce.

Jsme ostudou Evropy, všude se rychlostní komunikace staví rychleji, dokonce v Rumunsku, kterému se Češi tak rádi smáli kvůli stavu místních komunikací.

Překvapí, možná i zahanbí, že i v Senegalu v západní Africe je tempo výstavby o dost vražednější. Dálnici spojují letoviska na březích Atlantiku a metropoli Dakar, o dost více než pár kilometrů „slavnostně otevřených“ na D3 stihli místní v součinnosti se zahraničními firmami za čtyři roky. Za tu dobu postavili i nové letiště, které ulevilo tomu dakarskému. O tom by se našim politikům mohlo jenom zdát.

Stejně mizerná je i situace na železnici. Už teď okolní dopravci řeší, že je a bude lepší Česko objíždět než se pořád „kodrcat“ po našich „neustále modernizovaných kolejích“.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:35 neděle 12. prosince 2021. Anketa je uzavřena.

  • 76
  • 61
  • 16
  • 5
  • 4
  • 3