Policie se zaměří na jízdu v levém pruhu, nešvar, který drtí Česko a celou Evropu

Policie se začala ještě více zaměřovat na řidiče jedoucí bezdůvodně v levém nebo prostřením jízdním pruhu. Taková jízda může zpomalovat provoz nebo způsobit dopravní nehodu. Za přestupek, který na českých dálnicích, podobně jako všude v Evropě, rychle zdomácněl, hrozí pokuta až 2,5 tisíce korun.

„Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování,“ stojí v silničním zákoně. 

Řada řidičů zákonné ustanovení zcela ignoruje a jezdí v levém, případně prostředním pruhu.

Podle dopravního psychologa Michala Waltera těm, kteří v pravém pruhu nejezdí, „připadá zbytečné uhýbat a pak se zase vracet zpátky“.

V českém prostředí je neochota jezdit v pravém pruhu nejlépe patrná na dálnici D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Jde o nejvytíženější úsek české dopravní sítě a jeden z mála šestipruhových dálničních úseků. 

V Česku je už bohužel běžnou praxí, že řidič nedodržuje povinnost jet v pravém pruhu tam, kde jsou v každém směru jen dva. Takový případ ukazuje video, které se před časem objevilo na internetu. Řidič na něm zaznamenal situaci, kdy dojel jiné auto, jež jelo v levém pruhu, i když pravý byl prázdný, a na blikání a troubení reagovalo pouze přibrzděním.

Když se na záznam podíval ředitel dopravní policie Tomáš Lerch, vyhodnotil chování pomalejšího řidiče jako zcela bezdůvodné. „Je otázka, jestli se plně věnoval řízení, nebo to z jeho strany byl úmysl,“ poznamenal pro Českou televizi. Video ovšem končí podjetím pravým pruhem. I to je  přestupek. „Řidiči hrozí vyšší trest než řidiči, který jede v nesprávném pruhu,“ varoval Lerch.

Důvodů, které k takové jízdě řidiče vedou, je podle dopravního experta Autoklubu České republiky Libora Budiny několik.

„Může to být tím, že si v levém jízdním pruhu připadají rychlejší, a proto nechtějí být v tom pravém. Nebo se jim zkrátka nechce z levého do pravého, protože by se jim zdálo, že by kličkovali, a připadá jim to zbytečné na tu chvíli. Může to být i nepozornost. Řidič se nemusí zrovna soustředit. Třeba se baví se spolujezdci, ovládá navigaci,“ řekl v rozhovoru pro Český rozhlas.

Od předjíždění vpravo má řidiče odradit hrozba až desetitisícové pokuty, zákazu řízení a také sedmi trestných bodů. Naproti tomu za jízdu nesprávným pruhem hrozí pouze dvoutisícová pokuta.

Policie ujišťuje, že se na bezdůvodnou jízdu vlevo více zaměřuje. Hlídky takové případy natáčejí a následně udělují pokuty. „Musí být zcela zřejmé, že řidič nepředjíždí žádnou překážku, neobjíždí,“ uvedl šéf dopravní policie.

Pokuta za jízdu v jiném než pravém pruhu i za podjíždění hrozí řidičům pouze mimo obec. V obci platí jiná pravidla, třeba i na Jižní spojce nebo Severojižní magistrále v Praze, které by mohli řidiči považovat za dálnice. Ani ve městě by se však řidič, který nechce jet příliš rychle, neměl držet zcela vlevo.

Silniční zákon říká, že „řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu musí tento pruh co nejdříve uvolnit“, pokud brání v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 neděle 3. ledna 2021. Anketa je uzavřena.

  • 45
  • 30
  • 26
  • 25
  • 23
  • 23