7 věcí, co jste nevěděli o České poště. Chtěla vlastní banku, prodává klášter!

Státní moloch Česká pošta pije krev mnohým, přesto jí není trapné od května svoje často mizerné služby ještě zdražovat. Co tato firma, která u nás zaměstnává nejvíc lidí, vlastně nabízí? A kolik to stojí daňové poplatníky? Přinášíme sedm méně známých skutečností o České poště.

Česká pošta má od 1. května zvýšit cenu za poslání obyčejného dopisu o tři koruny a o čtyři koruny zdraží doručení doporučeného psaní. Dopis tedy vyjde na 16 korun a poslání doporučeného dopisu vyjde na 38 korun.

Nová cena je prý nezbytná, aby v souladu se zákonem i nadále zajistila krytí nákladů spojených s jejich poskytováním. Tisíce naštvaných lidí by ale za služby České pošty nezaplatily ani zlámanou grešli.

Expres přináší sedm méně známých skutečností o státní mrtvole jménem Česká pošta.

1. Česká pošta chtěla mít vlastní banku

Na to, že je Česká pošta něco mezi doručovatelskou firmou, pojišťovnou, papírnictvím, trafikou a silonkovým obchodem, si už zákazníci víceméně zvykli. Málokdo ví, že vedení České pošty plánovalo dokonce i založení vlastní banky, od návrhu se ale nakonec nedávno upustilo.

Moc si nedokážeme představit, jak by banka České pošty měla fungovat. Jakože si budeme chtít vybrat výplatu, ale ta se mezitím vrátí našemu zaměstnavateli? Že si přijdeme na pokladnu pro hotovost a oni nám ji, v souladu s politikou balíčku do ruky, který do ruky nikdy nedostanete, ale musíte si pro něj dojít a ještě nepřijde včas, vezmou a pošlou na jinou pobočku a my dostaneme papír, ať si zajdeme tam?

Děkujeme, nechceme, není to vážně dobrý nápad. Česká pošta chybuje už i v tom základu, kvůli němuž vznikla, proto o nevíme, proč by měl být o její nadstavbové služby zájem.

2. Od České pošty si můžete koupit dům nebo klášter

Od České pošty si budete moct koupit neorománský klášter sv. Gabriela na Smíchově, ve kterém dříve sídlilo Poštovní muzeum. Firma totiž 1. dubna zahájila prodej nepotřebného majetku, pozemků a budov. Bývalý klášter, objekt v Opletalově ulici a jiné budovy si lze koupit prostřednictvím otevřené elektronické aukce.

Bývalý klášter sv. Gabriela na Smíchově

3. V tísni se můžete se obrátit na poštovní ombudsmanku

Poštovní ombudsmanka Zuzana Kvášová sice není veřejnosti tak skrytá jako donedávna školský ombudsman, ale i tak o existenci jejího úřadu mnoho lidí neví. Nicméně, než je vám vůbec schopná pomoci, musíte projít skrz oddělení reklamací a stížností.

JUDr. Zuzana Kvášová

4. K čemu je služba hybridní pošta?

Málokdo ví, že Česká pošta nabízí takzvanou hybridní poštu. Je to ale v podstatě možnost dodat České poště písemnosti i adresy v datové formě a firma zajistí tisk písemností, zkompletuje je se správnými obálkami a doručí. V ideálním případě samozřejmě.

Službu využívají hlavně velké firmy, ale běžný zákazník může prostřednictvím této služby poslat poště e-mail s obrázkem či MMS a Česká pošta zajistí, že adresát dostane klasický pohled. Zní to jako něco z oblasti sci-fi.

5. Pošťáci dostanou přidáno, především ti z Moravy

Česká pošta zaměstnává přes 31 000 lidí a provozuje kolem 3 200 poboček. Během několika let má vedení v plánu zvýšit platy především zaměstnancům na Moravě, kteří si stěžovali, že mají daleko menší výplatu než kolegové v Praze.

Zaměstnanci dostanou za zcela stejnou práci stejně peněz − bez ohledu na to, kde pracují. Předloni byla průměrná mzda na poště 21 523 korun měsíčně, což bylo zhruba o 4 100 Kč pod českým průměrem. Letos by měly platy v podniku vzrůst v průměru o 5,6 procenta.

Fotogalerie

6. Kolik jde ročně z našich daní do tohoto podniku?

V roce 2014 Česká pošta hospodařila se ziskem před zdaněním 241 milionů korun, což je meziroční pokles o pětinu. Za loňský rok státní firma očekávala zisk kolem 50 milionů korun.

Bez tučné finanční injekce od státu by to ale tento státní podnik nedokázal.

Český telekomunikační úřad přiznal poště, která jako držitel poštovní licence zajišťuje pro stát provoz pošt a doručování i ve venkovských oblastech, za rok 2014 příspěvek na úhradu ztráty z poskytování základních služeb 657 milionů korun. To je o 1,1 miliardy korun méně, než firma požadovala.

Za rok 2015 by pošta od státu mohla dostat na úhradu základních služeb až 700 milionů korun. V dalších letech nejvyšší možná částka postupně klesne na 500 milionů korun ročně.

7. Kolik má Česká pošta z vnucování doplňkového zboží?

Doplňkový prodej na pobočkách České poště ročně přináší na tržbách zhruba 200 milionů korun. Většinu prodávaného zboží tvoří noviny, časopisy, obaly a papírenský materiál. Zhruba 30 až 35 milionů připadá na prodej losů.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 5:00 úterý 9. srpna 2016. Anketa je uzavřena.

  • 25
  • 22
  • 10
  • 9
  • 8
  • 8