Do redakční pošty nám přišla stížnost od čtenáře z Flóry, kterému volali z e-shopu, že nemohli doručit jeho zásilku, jelikož se podle České pošty „adresát odstěhoval.“ Nebyla to ale pravda! V tom - ani v neoznačené schránce problém nebyl.
Začali jsme tedy pátrat, jak se na něco takového může stát, zavolali jsme mimo jiné i na zákaznickou linku České pošty. Zajímalo nás, jak to s formulí „adresát se odstěhoval“ vlastně funguje.
„To si musí ta pošťačka, která má ten rajón na starosti obhájit sama, proč tam jako důvod nedoručení napsala adresát se odstěhoval. Možná jí to sdělil nějaký ze sousedů, že už tam daný člověk nebydlí. Nebo byla špatně označená schránka. Česká pošta ale není evidenční úřad, takže takové informace - kdo kde bydlí - neschraňuje. Je to zkrátka případ od případu,“ sdělila nám paní ze zákaznické linky České pošty.
Případ od případu, reklamace od reklamace.
Že nálepka „adresát se odstěhoval“ se na balíky dává za poněkud nejasných okolností, nám potvrdil i advokát.
„V Zákoně ani v poštovních podmínkách nejsou uvedena pravidla, na základě kterých by poštovní doručovatel měl určit, že s adresát odstěhoval. Je zde pouze uvedeno v Článku 29, že může dojít ke změně místa dodání, jestliže se Česká pošta o jiném místě pobytu/sídla adresáta dozvěděla od adresáta nebo jiným hodnověrným způsobem,“ řekl Expresu Lukáš Hojdn z advokátní kanceláře UP Legal s tím, že ale není přesně definováno, co přesně je ten „jiný hodnověrný způsob.“
Takže si poštovní doručovatelky sami určují, kdo na dané adrese bydlí a kdo ne.
A klidně jim stačí i názor člověka, který s vámi bydlí v domě, a třeba vás jen delší dobu neviděl.
Vy pak můžete na zásilku čekat do nekonečna. To dává smysl, že?
Fotogalerie |