Odvážně pojaté představení se zabývá otázkami uprchlické krize v Evropě a mimo jiné i otázkou, zda lidé truchlí nad mrtvými z teroristických útoků v Německu, Belgii či Francii stejně jako nad oběťmi stejných zločinů v Bagdádu nebo Kábulu. Je křesťanský bůh mocnější než ten islámský?
Hru zařadilo na program Divadlo Husa na provázku v rámci festivalu Divadelní svět Brno na 26. května, ale již teď se pozvedá množství mravokárných hlasů, které považují takové dílo za pobuřující a nepřípustné. Znásilnění muslimské ženy Ježíšem je však funkční reklama, a pokud se nepodaří hru zakázat, jistě bude vyprodáno.
„Jsem nemile překvapen, s jakou necitlivostí organizátoři obhajují uvedení hry v Brně, aniž berou v potaz, že svoboda slova je pokřivena, pokud prezentuje sice dramaticky nadsazenou, ale nechutnou a urážlivou scénu o Ježíši,“ zastal se Spasitele pomocný biskup pražský Václav Malý na Facebooku.
Proti hlasům požadujícím stáhnout divadelní hru z programu festivalu se ohradil za organizátora ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser ve svém prohlášení. Podle něho tady jde o znak demokracie.
„Můžeme zaujímat naprosto rozdílná stanoviska a názory, vynášet o různých skutečnostech naprosto odlišné hodnotící soudy – například co je a co není umění, co je a co není kvalitní.“
Režisér Oliver Frljić rád dělá svým hrám reklamu takovými skandálními prvky. V minulosti se podobně nesouhlasné odezvy dostalo například hře Klatwa, v níž došlo k oběšení papeže Jana Pavla II.
Fotogalerie |