Když rekonstrukce barrandovského mostu začínala, zářil tehdejší primátor Zdeněk Hřib štěstím. Fotil se s helmou na hlavě a chválil svou pražskou vládu, že zatímco ty předešlé alarmující stav mostu ignorovaly, teď je připraven projekt, který dá jeden z hlavních pražských tahů dokupy rychle a za dobrou cenu.
Začátkem týdne se ovšem objevila alarmující zpráva, že se rekonstrukce prodlužuje kvůli horšímu stavu, než se u mostu očekávalo, a že vyjde dráž. O hodně dráž. Místo 594 milionů bude stát 1,14 miliardy korun, tedy téměř dvojnásobek.
Podle Tomáše Portlíka, známé tváře pražské ODS, předchozí pirátská vláda projekt podcenila. A dala si záležet spíše na tom, jak ho odprezentovat na sociálních sítích.
„Ve skutečnosti se to v kuloárech řeší už podstatně delší dobu. A mě mrzí, že ta informace nevyšla hned. Samozřejmě, i když je to placené z evropských peněz, tak jakoukoliv práci navíc prostě vnímám tak, že někdo podcenil samotné zadání. Je to škoda a myslím, že to ukazuje, že všechny věci, které se připravovaly v minulém volebním období, nebyly zdaleka tak růžové, jak se nám natíralo na Facebooku. Zkušený člověk by se z takových chyb měl poučit a dělat vše proto, aby se nestaly. A je úplně jedno, jestli do toho vrazím peníze města nebo Evropské unie, je zkrátka evidentní, že se v základu stala chyba,“ myslí si.
Rekonstrukce Barrandovského mostu není jedinou velkou stavební prací, která na území Prahy probíhá. Uzavřené jsou i některé jízdní pruhy na magistrále a dalších místech, což se na dopravě velice znatelně podepisuje, zejména v dopravních špičkách.
„Dlouhodobě s dopravou v Praze spokojený nejsem, ale myslím si, že svítá na lepší časy, protože jsme se domluvili na tom, že konečně vznikne aplikace, kde se budou všechny práce na silnicích zapisovat a koordinovat a tyto informace budou dostupné všem zainteresovaným složkám. Fascinuje mě však a vůbec nerozumím tomu, proč taková aplikace nevznikla už někdy před deseti lety,“ nechápe Tomáš Portlík.
Velkým tématem je také humanizace magistrály, kterou prosazují Piráti v čele se Zdeňkem Hřibem coby náměstkem pro dopravu. Ten se nechal dokonce slyšet, že magistrála je bolestivou jizvou Prahy a měla by patřit lidem, nikoliv autům.
„Předně si myslím, že pohledy typu auta versus MHD vůbec nepatří do uvažování municipálního politika, protože já si přeci nemám vybírat jednu stranu nějakého sporu, ale mám dělat vše proto, abych vytvářel podmínky pro všechny účastníky. Co se týče magistrály, tak Praze významně pomůže okruh. Pak se dá dále plánovat, jak zklidnit dopravu v centru, protože to, že auta do centra nepatří, je zkrátka svatá pravda, nemůžeme ale nějakými opatřeními působit kalamitu. Pokud chceme někde omezovat dopravu, je důležitá maximální podpora jiným dopravním řešením a alternativou. Pak se můžeme bavit o tom, že budeme dopravu v centru zklidňovat, protože si ho chceme chránit,“ míní Tomáš Portlík.
Kampaň proti zírání? Nemáme co Pražany vychovávat
Tomáše Portlíka jsme se zeptali ještě na jednu ožehavou kauzu posledních týdnů, a tou je kampaň proti obtěžování v MHD. Mnozí ji kritizovali za to, že je až agresivně namířena proti mužům. Varuje například předtím, že i „zírání“ po někomu sexuální obtěžování je.
„Přiznám se, že podobným kampaním, které si kladou za cíl nějaké vychovávání obyvatel kteréhokoliv města, prostě nevěřím. Myslím si, že jsou to vyhozené peníze, Pražané nepotřebují vychovávat. Každý přeci víme, že obtěžovat kohokoliv se nesmí a věřím, že si to buďto dospělí lidé zvládnou vyříkat sami, anebo věřím orgánům činným v trestním řízení. Nemyslím si, že jakékoliv letáky typu „paní Vomáčková, tohle byste neměla dělat“ nebo „pane Opičko, nebuďte macho“, reálně něčemu pomohou. Jsou to vyhozené peníze pro PR agentury,“ domnívá se pražský zastupitel.
„Myslím si, že tím naše občany prostě urážíme. Když teď hodně odbočím, tak je tu vychováváme ostrým bodovým systémem a platí tu nulová tolerance alkoholu za volantem, zatímco v některých západních zemích mají i 0,7 promile a je tam mnohem menší nehodovost. Když to někde namítnu, každý na to řekne, že tady to ale prostě nejde. A to je ten problém, pokud si budeme myslet, že naši občané jsou blbci a budeme tu zavádět regulace, těžko budeme jako národ chytřejší. Politik nemá obyvatelům říkat, co je dobré a co špatné. To pak nejsme západní, civilizovaná společnost,“ dodává Tomáš Portlík.
Fotogalerie |