„Nerespektovali ani základní pokyny,“ kritizoval Babiš Pražany. Podle Hřiba by měl koukat jinam

Ještě v červenci se zdálo, že osobní rozepře mezi premiérem Andrejem Babišem (ANO) a pražským primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) jsou zažehnány, oba politici si pochvalovali vzájemná jednání. Teď už je vše při starém. Pražský primátor uvedl, že Adam Vojtěch byl pouze obětním beránkem a za aktuální stav epidemie může premiér. Ten se zase ve včerejším projevu opřel do Pražanů, kteří podle něj ignorovali nařízení a podíleli se tak na prudkém nárůstu nakažených.

„V tuto chvíli nás nespasí populistická gesta, je nutné naslouchat odborníkům. Naše vláda si bohužel zahrávala se zdravím svých občanů a nedodržovala svá vlastní opatření. Premiér přece nemůže občany vyzvat k tomu, aby nikam necestovali, a pak sám odjet do zahraničí na dovolenou. Po setkání s nakaženým by pak měl jít do karantény, a nikoliv na focení do kampaně. Takové chování politiků těžko může motivovat lidi k osobní odpovědnosti,“ uvedl Zdeněk Hřib na stránkách Pirátské strany.

Ze strany premiéra na sebe reakce nenechala dlouho čekat, už ve večerním projevu zkritizoval chování některých Pražanů, které si Hřib nedokázal ohlídat.

„Nenošení roušky ohrožuje životy. Sám jsem viděl případy, hlavně v Praze, kdy lidé nerespektovali ani ty úplně základní pokyny. Nošení roušky není o svobodě jednotlivce, ale o osobním pohodlí,“ řekl Andrej Babiš v pondělním projevu.

To se Hřibovi nelíbilo, a tak v přestřelce pokračoval i na sociálních sítích.

„Pan premiér řekne v jednom projevu, že jsme v tom všichni společně, a zároveň kope příkopy mezi mladými a starší generací a hned poté mezi Prahou a zbytkem republiky. Když největší denní přírůstek na počet obyvatel je v Kroměříži a pak v Berouně,“ napsal Hřib s tím, že pozornost by měl premiér věnovat jiným částem republiky než jen Praze. Ta je v tuto chvíli na semaforu jako jediná červená, tedy nejrizikovější.

„Praha je i nadále z pohledu epidemiologické situace nejzatíženějším regionem. V hlavním městě přetrvává komunitní přenos. Proto také přijímá další protiepidemická opatření. Od pátku v ní začal platit zákaz návštěv ve zdravotnických a sociálních zařízeních, od dnešního dne jsou povinné roušky na venkovních akcích nad sto osob a zavádí se distanční výuka na vysokých školách, která bude probíhat do 31. října 2020,“ řekla hlavní hygienička Jarmila Rážová s tím, že počet případů v Praze je u mladší generace primárně spojen se začátkem školního roku.

Během prázdnin se mohlo zdát, že premiér s primátorem zakopali válečnou sekeru.

„Dobrá zpráva! Dnes jsme měli velmi přínosné jednání s premiérem Andrejem Babišem. Shodli jsme se na urychlení majetkových směn mezi státem a Prahou v oblasti zdravotnictví nebo dopravních staveb, jako je Pražský okruh. Mám radost, podobná věcná jednání slouží ve prospěch Pražanů,“ radoval se v červenci Hřib a podobně reagoval také Babiš.

PR poradci primátora Hřiba mají občas hodně bizarní nápady.

„Konečně. První fakt konstruktivní jednání se zástupci Prahy. Což ve finále pomůže jak obyvatelům Prahy, tak i zbytku republiky,“ uvedl premiér.

Zhoršující se čísla počtu nakažených s sebou přinesla další ochlazení vzájemných vztahů. Vygradovalo to situací, kdy Hřib kritizoval vládu za zmatečné informace, aby poté sám šířil nesprávné informace, když oznámil, že na distanční výuku přechází v Praze jak vysoké školy, tak střední. Na dálku se začalo vyučovat pouze na univerzitách.

Hodnocení článku

Čtenáři hlasovali do 12:26 středa 20. ledna 2021. Anketa je uzavřena.

• 34