Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Andrej Babiš: Jo lidi, málem jsem zapomněl poděkovat kamioňákům

    Nedělní hlášení Andreje Babiše | foto: Andrej Babiš

    Co si budeme povídat, koronavirus nás všechny dost omezil. Epidemii jsme zatím zvládli celkem dobře. Všichni víte, že někteří lidé v průběhu epidemie museli nasazovat své zdraví. Třeba policisté, hasiči, vojáci a samozřejmě veškerý zdravotnický personál. Lékaři, sestřičky, ošetřovatelky i další, ti všichni se prostě dál starali o nakažené a nemocné, i když se při tom někdy sami nakazili. Riskovali své zdraví i životy. I proto jsem jim za to všechno nejen ve svých projevech několikrát poděkoval. Fakt si jich vážím. Na jednu skupinu lidí jsme ale tak nějak zapomněli a já bych to proto rád napravil aspoň teď, když jsme zvládli tu první vlnu epidemie. Rád bych poděkoval všem řidičům kamionů a autobusů. I oni jsou hrdinové koronaviru. A i jim samozřejmě patří náš velký dík!

    Profesionálních řidičů je u nás asi čtvrt milionu. A možná nevíte, že zhruba 120 tisíc jich jezdí do zahraničí, kde byla zdravotní situace mnohem horší a nebezpečnější než u nás. Přesto od počátku koronaviru dál jezdili pro nás všechny. Nákladní doprava je totiž klíčovou infrastrukturou pro zajištění zásobování potravinami, zdravotnickým materiálem i dalšími nutnými věcmi nutnými pro náš každodenní život. Navíc podporuje naši ekonomiku, a musí proto být připravena a taky v dobré kondici, až krize skončí. 

    Řidiči začali hned od prvního dne dodržovat přísná hygienická opatření, dezinfekce, respirátory i roušky, i když jim to komplikuje práci. Vykládka a nakládka zboží taky probíhá bezkontaktně, aby se předešlo šíření nákazy. A podobná preventivní opatření dělají i v dopravních firmách. I tady se prostě snaží neohrozit zdraví řidičů i jejich rodin a současně dál udržet provoz.

    Bohužel jsem přímo z dopravních firem slyšel o případech, kdy zaměstnavatel nechal manželky šoférů doma jen kvůli tomu, že je jejich manžel kamioňák. I když ony neměly žádné příznaky nákazy. Chápu samozřejmě, že se lidé báli o své zdraví, i tak bychom ale pořád měli vždycky myslet i na ostatní. A být solidární. Pro rodiny kamioňáků to totiž znamenalo ztrátu příjmu. A nejde o žádné boháče. 

    Měl jsem také informace o zavírání toalet a nutného zázemí pro profesionální řidiče na benzínkách. A to nejen u nás, ale i jinde v Evropě. Kvůli různým opatřením evropských zemí na státních hranicích tam navíc vznikaly mnohahodinové kolony. A řidiči v nich zcela bez hygieny celou dobu čekali ve svých autech. Zvládli to. Obdivuju je. 

    Ukázalo se, že mnohá opatření byla špatně vymyšlena nebo nepřipravená. Omlouvám se jim za to. Nebylo na to všechno moc času. V případě další krize to ale určitě napravíme. To vám slibuji.

    Zatím naštěstí nemáme žádná čísla o tom, že by se právě profesionální řidiči během práce často nakazili. Doufám proto, že to znamená, že takovou rizikovou skupinou opravdu nejsou. Určitě i proto, že sami hned od začátku dodržovali a dál dodržují preventivní opatření. Vím například, že někteří kamioňáci, kteří jezdí do Itálie nebo do Španělska, po návratu domů radši přespávají v kabinách svých aut, aby nákazou neohrozili svou rodinu. Ty příběhy jsem četl a fakt mě zasáhly. Taková obětavost, která jim určitě kazí rodinný život. 

    Jsem na ně proto vážně hrdý. Vím, že nejsou z cukru. I oni ale prostě byli a jsou v první linii. Proto by si podle mě zasloužili nějaké podobné ocenění, jaké dostávají třeba zdravotníci a pracovníci v sociálních službách.

    Řidiči autobusů zase v práci denně potkávají spoustu lidí. Teď sice o něco míň než normálně, i tak ale v zaměstnání riskují své zdraví i život podobně jako třeba prodavačky v hypermarketech. I oni pochopitelně dodržují přísná hygienická opatření a díky tomu můžou i dál vykonávat svou profesi. Řidiči si totiž nemůžou vzít home office jako třeba zaměstnanci různých úřadů, kdy třeba registry vozidel omezily provoz na pár hodin týdně. To mimochodem podle mých zpráv dělá dopravním firmám potíže, když potřebují dávat vozy do depozitů.

    Držím proto všem našim profesionálním řidičům palce. A taky se jim omlouvám, že jsme na ně teď trochu zapomněli. Prostě jsme si nějak zvykli, že všichni jezdí automaticky. Nejezdí. Jsou pro mě hrdinové a děkuju jim za všechno. 

    I proto ministr Havlíček trvale jedná se zástupci Česmadu a snaží se pomoci automobilovým dopravcům. Odložili jsme pro tenhle sektor ekonomiky silniční daň, natrvalo jsme dokonce snížili silniční daň pro vozy nad 3,5 tuny, prodloužili jsme splatnosti mýta a jsme připraveni diskutovat i změny spotřební daně. 

    Některým firmám taky kompenzujeme částečně mzdy. Prostě se jim snažíme pomoci, když nás a naši zemi v době největší krize nenechali tzv. na holičkách.

    Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

    Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

    Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

    Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

    VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

    Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

    jít naiDNES.cz