Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Komentář Andreje Babiše: Proč nestavíme dálnice a silnice. Nikdy jsme nestavěli víc!

    Andrej Babiš | foto: Andrej Babiš, Expres.cz

    Poslední dobou nemůžu věřit tomu, co vidím v televizi, čtu v novinách nebo poslouchám v rádiu. Jasně. Ty lži, že naše vláda nestaví dálnice a silnice. Štve mě to, mimo jiné proto, že tyhle lži nejvíc šíří ti, kteří u nás výstavbu dálnic a silnic sami téměř zastavili, takže po nich nezbyly nejen žádné nové dálnice a silnice, ale ani nové připravené projekty. Ano, asi tušíte, že mluvím třeba o ODS a TOP 09, co tu byli ve vládě. No, možná teď nemůžou dělat nic jiného než lhát.

    Vláda ODS a TOP 09 u nás svojí fakt „naprosto geniální“ pravicovou politikou způsobila nejdelší ekonomickou recesi v historii naší země a za jejich vlády se nejenže stoply téměř veškeré investice do dopravní infrastruktury, ale zastavila se většina přípravných a projekčních prací na výstavbě naší domácí dálniční sítě. Teď se proto současní lídři obou těchto stran jen snaží svalit vinu za svou vlastní neschopnost na současnou vládu.

    Přitom realita je úplně opačná. Aktuálně je v Česku ve výstavbě celkem 187 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. A k nim je letos v plánu zahájit stavbu na dalších 178 kilometrů, které připravujeme. Dohromady tak letos budeme stavět celkem 365 kilometrů nových dálnic a silnic. To naše země nepamatuje. Všichni zapomínají na to, že jestli máte otevřít nějakou stavbu, musí ji nejdřív někdo zahájit.

    Zkuste se podívat do minulosti na to, kdo naposledy zahajoval stavby dálnic. Byl to Vít Bárta, protože mu je připravil už Aleš Řebíček. Ale od doby pana Bárty, což byl rok 2010, se nezahájila jediná stavba kromě čtyř úseků oprav dálnice D1 za Zbyňka Stanjury. Mimochodem D1, to je ta dálnice, u které ministr dopravy Šimonovský v roce 2005 sliboval, že tříproudou D1 budeme mít v roce 2010. Odkaz najdete ZDE.

    Tak co měla naše vláda otevírat?

    Zprovoznili jsme po dvaatřiceti letech dálnici D8 a po sedmatřiceti letech třeba dálnici D11, ministr dopravy Dan Ťok má dokonce zprovozněny úseky, které si sám zahájil. NIKDO před ním nezahájil výstavbu jediného úseku.

    Určitě jste taky od ODS a TOP 09 slyšeli, jak se prý pořád vymlouváme na jejich chyby z minulosti. My se na ně nevymlouváme. Pravda je totiž bohužel taková, že nám skutečně trvalo několik let, než jsme napravili jejich chyby a mohli konečně sami rozhýbat výstavbu nových dálnic a silnic, jak jsme i slíbili voličům. Samozřejmě vím, že tohle většinu řidičů nezajímá, když stojí a mrznou zablokováni v nekonečné koloně na D1. Chtějí se jen včas a bezpečně dostat tam, kam potřebují, a nemůžou. Chápu je. Taky sám řídím a taky mě štvou ucpané dálnice a děravé silnice.

    Jenže problém je, že abychom zlepšili zoufalou dopravní situaci, kterou jsme zdědili po ODS a TOP 09, museli jsme nejdřív změnit i příslušnou legislativu. To se nám naštěstí podařilo, a to hlavně díky dvěma novelám zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. První se týkala výkupu pozemků, který mnohé dopravní stavby blokoval. My jsme to konečně odblokovali. Novela stanovila pro výkup soukromých pozemků jasná pravidla i férové ceny, jejich majitelé si nově přijdou až na osminásobek odhadní ceny.

    Pro druhou novelu jsme se inspirovali v Německu, kudy nás spousta jezdí na dovolenou i za prací a vždycky vidíme, jak rychle tam staví nové dálnice a taky opravují ty staré. I u nás je proto nyní jednodušší vyvlastnění soukromých pozemků pro veřejné dopravní stavby a taky jsme zavedli jednotné místo pro územní řízení. Obojí zrychlí i výstavbu našich dálnic a silnic. Do této doby totiž příprava dopravních staveb od schválení záměru projektu po zahájení výstavby trvá až třináct let. Tohle se teď i díky naší práci ve Sněmovně změní a výstavba se výrazně urychlí.

    Letos otevřeme osmikilometrový úsek dálnice D3 v části Bošilec–Ševětín a taky čtrnáctikilometrový úsek D1 mezi Přerovem a Lipníkem. Dohromady i se silnicemi I. třídy tak řidičům letos předáme celkem 47 nových kilometrů. A pokračovat samozřejmě bude i modernizace D1, kde jen letos budeme opravovat až sedm úseků. Celkem už jsme tady znovu postavili 90 kilometrů a ještě musíme dodělat 71 kilometrů. Kromě toho budou intenzivně pokračovat i opravy dálnice u Prahy a u Brna.

    I díky nám se tak už brzy domů do Brna z Prahy včas dostane i šéf ODS Petr Fiala, kterého poslední dobou kolony na D1 tolik štvou. Chápu ho. Poděkovat za to ale může hlavně své vlastní ODS a taky kamarádům z TOP 09. Za vlády ODS se rozhodlo, že D1 nebude mít tři pruhy, ale pouze se stávající D1 opraví.

    No a ještě k tomu Moravcovi a nedělní debatě v České televizi. Čísla jsem měl já i on stejná, stejná čísla z ŘSD. Jen pan Moravec argumentoval zprávou NKÚ, která do nově postavené dálniční sítě nepočítá rekonstrukci D1. Nicméně ale každému, kdo jezdí po D1, musí být přece jasné, že i stavba D1 je vlastně jako stavba nové dálnice, protože kromě vozovky se mění kompletně vše. Mosty, podloží, povrch, svodidla, kanalizace, prostě vše. Takže když se „opravuje D1“, je to jako kdybyste stavěli novou dálnici.

    Už jsem si zvykl, že negativní zprávy jsou pro novináře lepší než ty pozitivní. Koho by zajímalo, že v letošním roce budeme pokračovat v masivní výstavbě, protože jsme rozestavěli 187 kilometrů zcela nových dálnic a silnic I. třídy. Podle mého názoru o práci současného vedení ministerstva dopravy nevypovídá to, kolik jsme otevřeli dálnic, které připravily předchozí vlády (téměř žádné), ale počet nyní rozestavěných kilometrů a těch, které jsou připraveny a budou se zahajovat v nejbližší době.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 11:35 sobota 11. května 2019. Anketa je uzavřena.

    • Super
      177
    • Trapas
      66
    • Tvl
      21
    • Haha
      20
    • Cože
      13
    • Sladký
      10