Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Elektroauta jsou v Česku na vzestupu. Lidem dávají ekonomicky smysl, důležitý je stav baterie

    Elektroauta jsou v Česku na vzestupu. | foto: Profimedia.cz

    Elektrovozy jsou letos na vzestupu a jejich prodej se každým rokem navyšuje, podle specialistů z AAA Auto k tomu paradoxně přispěla i energetická krize, kdy si lidé začali pořizovat fotovoltaiku na své domy a vlastnit elektroauto je pro ně finančně výhodnější.

    Analýza společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto, Mototechna a Driverama uvádí, že v roce 2019 bylo na českém trhu 1 476 ojetých elektromobilů, loni jejich počet vzrostl na 3 153. V lednu se jich v nabídce objevilo 2 222. Co se týče hybridních vozů, v roce 2019 jich bylo na trhu 3 059, v loňském roce už bylo na výběr z 6 604 vozů.

    „Bateriových vozů začalo přibývat nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na sekundárním trhu. Přispěla k tomu i energetická krize, lidé mají fotovoltaiku na domech a se solárními panely na střeše jim elektromobil nebo hybrid začíná ekonomicky dávat smysl i přes vyšší pořizovací ceny elektrovozů,“ řekl provozní ředitel sítě AAA Auto a Mototechna v ČR Petr Vaněček.

    Tisková konference AAA Auto

    „Obecně u nás elektromobily čekají na kupce 52 dní a rychlost prodeje se postupně zvyšuje,“ říká Petr Vaněček. „Zvýšil se zájem o tesly, máme jich v nabídce deset a letos prodali už 14 vozů, loni sedm. Jejich ceny dnes začínají na 870 tisících, což je cena lépe vybavené octavie.“ Mezi nejprodávanější ojeté elektromobily patří Škoda Citigo, BMW i3 a Tesla Model 3, dále Škoda Enyaq nebo Kia Soul EV.

    V roce 2022 prodalo AAA Auto celkem 120 elektromobilů, letos prozatím 84 a průměrná cena, za kterou zákazníci nakupují bateriové vozy v AAA Auto, je 650 tisíc korun, což je více než dvojnásobek částky, za kterou se prodávají ojeté spalovací vozy. Nejlevnějším elektromobilem, který se v AAA Auto prodal, byl Peugeot iOn s cenou 140 tisíc korun z roku 2012.

    „Měl 99 tisíc kilometrů najeto, prodal se už za 11 dní. Nejdražší zase bylo dvouleté Porsche Taycan 4S se 14 tisíci kilometry za 2,75 milionu korun,“ říká Petr Vaněček a dodává, že elektromobily si převážně kupují lidé, kteří chtějí zkusit elektromobil, jsou movitější, z velkých měst nebo právě mají nainstalovány solární panely.

    Zásadním klíčem je samozřejmě stav baterie, Aures Holdings proto sestavil specializovaný tým, který se na ni zaměřuje. Pokud společnosti odmítne elektromobil vykoupit, je to podle specialistů kvůli závadě na akumulátoru a dále nemožnost ověřit jeho historii. Podle zástupců AAA Auto bývají obecně v lepším stavu elektromobily dovezené z Německa.

    Elektroauta jsou na vzestupu

    „Nabízíme detailní informace včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací,“ popisuje šéf rozvoje elektromobility Eldar Vagabov. „Zjistili jsme, že baterie vozů, které jsme diagnostikovali, mají daleko nižší degradaci, než se potenciální kupci obávají. Takzvaná hodnota zdraví baterie, SoH, je u námi prodávaných elektroaut na úrovni 94 procent,“ říká Vagabov.

    Diagnostika baterie proto v Aures Holdings hraje zásadní roli a musí být co nejvíc komplexní.

    „Nyní máme systém, který umí sledovat i podrobnosti chování baterie během nabíjení, její teplotní zatížení a odchylky jednotlivých článků akumulátoru, vyčteme i všechna data, jak byl elektromobil v minulosti nabíjen a jak se s ním zacházelo,“ dodává Vagabov. „Kupující je najde na kartě vozu a další test poskytneme zákazníkům po roce užívání u nás zakoupeného elektromobilu.“

    Jednou z největších obav kupujících je, zda se baterie ničí s počty najetých kilometrů. Nikoliv, opotřebení baterie se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje, ale specialisté z Aures Holdings doporučují nepřebíjet baterie podobně jakou jsou lidé zvyklí přebíjet mobilní telefony, které v plném nabití nechají i tak přes noc na nabíječce a výkon baterie se tak časem zbytečně snižuje.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 0:39 úterý 10. října 2023. Anketa je uzavřena.

    • Haha
      32
    • Trapas
      8
    • Tvl
      6
    • Super
      4
    • Cože
      4
    • Sladký
      4