Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Zákazníci to nechtějí, ekoauta a jejich sdílení není v Česku žádný trend, říkají v AAA Auto

    Karlos Vémola si přebírá u AAA Auto svůj nový vůz. | foto: Pavel Dvořák/Tilen Vajt

    Měla to být hudba budoucnosti, ve skutečnosti se jedná o nejkontroverznější téma, které se dneska v automobilismu řeší. Evropská unie to požaduje, zákazník to nechce. I tak se dá shrnout nástup nových trendů, které se trendy zřejmě nikdy nestanou.

    Globální oteplování, pro někoho velké téma a pro někoho mýtus, má každopádně vliv na naše životy, i když si nic z novinek nechceme připouštět, minimálně v tom, že se musíme potýkat s nastupujícími novinkami, které se to snaží změnit.

    Zatímco v automobilovém průmyslu je technický rozkvět dávno za námi, dnes se hledají alternativy již vymyšleného, a to v oblasti paliv. Ježdění na zkamenělé dinosaury je prý plezír a přežitek, nicméně praxe ukazuje, že situace se má trochu jinak.

    Drahé a náročné eko

    „Naši zákazníci to nechtějí,“ započala část tiskové konference k ekologickým autům a sdílené ekonomice ředitelka společnosti AAA Auto Karolína Topolová. „Náročný život s elektromobilem, kdy se musíte přizpůsobit vy jemu, protože už nejde jen tak sednout do auta a jet a pak si někde pohodlně natankovat, není cesta, ale je to jen jedna z cest,“ dodal výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik.

    „Žádný boom se nedá očekávat, doprava tvoří 0,2 procenta problémů planety, a dokud se tyto otázky nevyřeší, nečekáme velký prodej“ říká Topolová. „Chybí dobíjecí stanice pro vozy a navíc těžení a zpracování kobaltu do baterií je velice neekologické, surovina pak cestuje přes půl světa,“ popisuje Gálik.

    Na jeho těžení je navíc zneužívána dětská práce.

    Stanislav Gálik a Karolína Topolová

    Ekonomická i ekologická náročnost na výrobu „zeleného“ auta je už roky kritizována, ale alternativní zázračné pohony jako například cestování „na vodík“ jsou v naprostém nedohlednu.

    Sdílená ekonomika padá s prvním dítětem

    Světu pořád a stále vládnou staré pořádky v podobě uhlí a majetku. Protože kromě toho, že se automobilky snaží změnit myšlení na „eko“, nefunguje ani myšlenka sdílené ekonomiky, od níž si mnozí slibovali úbytek prodeje aut.

    Nic takového se ale nestalo.

    „Možná tak mezi mladými a studenty, kteří si auto ještě nemohou dovolit, ale když už má člověk rodinu, chce pouze vlastní auto. Důvody jsou zřejmé, přizpůsobí si je svému životnímu stylu, nikdo nechce třeba montovat dětskou sedačku pokaždé do jiného vozu, sdílená ekonomika padá s prvním dítětem,“ říká k tzv. carsharingu Gálik.

    „Že lidé přistupují ke svým autům jako k trvalé hodnotě, to je poznat i z toho, co si vybírají a proč. Kdybyste vyznávali hodnotu sdílení, takové věci byste neřešili,“ říká Topolová.

    Podle ní je velká poptávka po konektivitě, tedy po propojení vašeho smartphonu s ovládacím panelem, řidiči taky mají neradi systém asistence startu, zejména vysoce neoblíbeným je stop-start. Vadí i přehršle bezpečnostních asistentů, naopak se kvitují zadní parkovací kamery.

    Karlos Vémola si přebírá u AAA Auto svůj nový vůz. Jeho mercedes je jeden z příkladů zaplevelení vozu elektronikou.

    Češi prostě mají rádi svoje vlastní auta a kultura obliby tohoto vlastnictví je zde zakořeněna už z minulého režimu, kdy vozy byly nedostatkovým zbožím, pečovalo se o ně jako o oko v hlavě a každý si je uměl opravit sám. I dnes jsou právě proto zákazníci raději, když jejich auta nejsou příliš chytrá a příliš elektronická, rádi si do nich sáhnou sami, než aby je s každým pípáním museli vozit do servisu.

    I proto je carsharing v České republice myšlenka vzdálená na celé hony.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 13:31 středa 17. června 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      52
    • Haha
      30
    • Tvl
      29
    • Trapas
      28
    • Cože
      27
    • Sladký
      27