Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Tradice? To bychom mohli zůstat v Rakousku-Uhersku, říká o dresech grafik Záruba

    Alan Záruba nové logo na dresech hájí tím, že musíme postupovat vpřed a nedržet se stále jen tradic. | foto: Profimedia, koláž Expresu

    Hokej v Česku platí za národní sport, v posledních dnech je ale fanouškovská veřejnost hodně rozpolcená. Mohou za to nové národní dresy, které v rámci modernizace hokeje představil svaz. Většině fanoušků se obměněný znak v podobě českého lva nelíbí a přirovnávají ho k logu švédské automobilky Scania. Co na ostré reakce říká designér Alan Záruba, který vznik loga supervizoval? Podle něj je třeba hledět dopředu, protože při držení se tradic bychom klidně mohli zůstat v Rakousku-Uhersku! Proč podle něj nešlo zachovat alespoň tradičního dvouocasého lva?

    Je bratrem slavného komentátora Roberta Záruby, v posledních dnech ale hokejovou veřejností hýbe sám. Alan Záruba, kreativní ředitel skupiny Nova, supervizoval vznik nového znaku Českého hokeje, který bude reprezentace nosit na dresu místo tradičního státního znaku.

    Toho znaku, kterému řada fanoušků i samotných hráčů nemůže přijít na jméno a kriticky ho označují za napodobeninu loga švédské automobilky Scania. Záruba si ostré reakce vysvětluje tím, že česká společnost je konzervativní a nerada přijímá změny.

    „Myslím, že celá debata reflektuje, že česká společnost je velmi konzervativní a velmi obtížně přijímá změny. Někteří hokejisté na Instagram vložili vizuální otázky a nedostalo se jim rozumného vysvětlení, což považuji za nedostatek prostoru pro tu odbornější diskuzi, která většinou u těchto případů nenastane, ale nastanou klipovité reakce, které se pak šíří po internetu,“ prozradil Záruba pro pořad DVTV.

    Jednoznačně nejvíce se mnohým fanouškům nelíbí, že z dresů zmizí státní znak. Ten byl přitom pro reprezentaci přímo charakteristický, navíc s ním na dresu slavila třeba historické Nagano. 

    „V prvotních návrzích jsme měli srovnání i s dresem, kde je heraldický symbol. Nicméně pro zachování té jednoty a proto, aby vzniklo něco skutečně nového a abychom otevřeli prostor pro nový a moderní styl, tak jsme se nakonec přiklonili k té cestě, k níž se přiklonila řada zemí, třeba Švédsko,“ vysvětluje, kde tým grafiků hledal pro nový znak inspiraci.

    Jedna z otázek mířila i na to, zda by pro alespoň částečné zachování tradice nebylo možné ponechat lvovi ve znaku jeho charakteristický dvojitý ocas. Podle Záruby by pak ovšem nebyl znak podobný Scanii, ale automobilce Peugeot!

    „Kdyby tam byl stylizovaný lev v celé té své postavě, i když se dvěma ocasy, tak by zase určitě proběhla řada diskuzí, že je to podobné třeba logu automobilky Peugeot,“ tvrdí.

    Podle předního grafika je zkrátka potřeba se nenechat svazovat tradicemi a dívat se vpřed. 

    „Když jsme chtěli tu komunikaci nějak zjednodušit a udělat moderní, tak by asi vypadalo zvláštně, kdyby ten lev měl ještě někde na hřívě moravskou orlici. Je to potom kočkopes. V diskuzích se hodně probírá, že tento tvar lva nemá tradici toho znaku. Já se na to takhle nedívám a myslím, že v dnešní době musíme být otevřeni novým věcem a pohledům, protože jinak bychom také mohli zůstat v Rakousku-Uhersku a nerozvíjet se vůbec dál,“ myslí si.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:54 sobota 27. října 2018. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      407
    • Super
      297
    • Sladký
      279
    • Tvl
      264
    • Haha
      259
    • Cože
      10