Můžete mít štěstí a narodit se jako dítě bohatých rodičů nebo hrát odmala počítačové hry, pak to dávat na YouTube a výsledkem je, že v osmnácti letech vám bude stát v garáži nový mercedes s velkou mašlí a vy pak o tom natočíte příspěvek na Instagram, aby vám ostatní chudáci záviděli a hlavně vám dali hodně lajků.
Realita obyčejného řidiče je ale v devadesáti procentech taková, že uvažujete o koupi nejlépe zajetého vozu na splátky, protože víte, že pořídit si úplně nové auto z autosalonu v praktickém světě znamená jít a vyhodit pět minut po výjezdu ze salonu vyvoněných padesát tisícikorun do Macochy, zatímco se snažíte tvářit, že to spoření pro vaše děti na vysokou ještě pět let počká a tu novou kuchyň taky vůbec nepotřebujete.
Ostatně už jsme tohle autosalonní martyrium všichni dospělí alespoň jednou podstoupili. Prodejce se tváří, že na nové auto v nejlepší výbavě zcela určitě máte a jistě vám nehrozí zkrouhnutí rozpočtu o polovinu, a navíc vám předvedou úžasné vlastnosti vaší budoucí káry během deseti minut, kdy vás pustí „na řetězu“ do akčního rádia pěti centimetrů okolo autosalonu a běda, jak projedete benzín za víc než šedesát korun a v 15:08 se nevrátíte na značky.
Výsledkem je, že se o svém budoucím autě dozvíte akorát to, jak hezkou má palubní desku a jak moc dobře se řadí z jedničky až na trojku. Jenže dnes už doba trochu pokročila. Dneska lidem nestačí si jen auto osahat, zrychlená doba s nástupem sdílené ekonomiky si žádá radikálnější řešení. Co kdyby vám někdo řekl, že to auto, o které máte zájem, si můžete vyzkoušet až na měsíc a pak se teprve rozhodnout, zda si ho opravdu koupíte?
Třeba zjistíte, že se vám s ním špatně parkuje do vaší garáže nebo parkovacího místa, protože je auto moc velké, ale ono místo moc malé. Třeba zjistíte, že na jedničce skáče jako pomatený kamzík. Třeba zjistíte, že jste ve skrytu duše Fittipaldi a řídíte lenivého osla. Třeba zjistíte, že byste si zaplatili jen za prostor a nulovou výbavu. Třeba zjistíte, že značka, které se posmíváte, vám vyrazí dech. Třeba zjistíte, že značka, kterou milujete, vás dokáže kvůli maličkosti rozčílit jak čert. Třeba budete chtít hatchback a zjistíte, že umí být zároveň offroad. Třeba budete chtít SUV a zjistíte, že na SUV je to bídně málo. A třeba jen prostě zjistíte, že to, co obecně o jistých značkách víte, vás nezklame a ani nepřekvapí.
Auto je investice na několik let a pro většinu z nás je jeho koupě ve znamení pátrání po internetu, čtení mraky recenzí a účast na rodinných diskuzích, v nichž se hojně vyměňují stará moudra a jiné životní pravdy většinou končící výhrůžnými slovy „dělej si, co chceš, mně je to jedno“.
Mototechna, společnost spadající pod AAA Auto, která se specializuje na prodej zánovních vozů, přesně pro tyto lidi vyvinula službu Try & Buy. Váš vytipovaný vůz si můžete půjčit až na jeden měsíc, a pokud zjistíte, že vám nevyhovuje, kdykoliv jej bez udání důvodu vrátíte a klidně si půjčíte další. Takhle to může jít až donekonečna, a pokud se nakonec rozhodnete ke koupi, cena ze zápůjčky se vám odečte od kupní ceny vozu.
My jsme se rozhodli jejich službu vyzkoušet zejména proto, že o téměř každé značce máme svoje stereotypní představy a u většiny vozů svá očekávání. Nechali jsme přímo na Mototechně, aby nás každý týden překvapila svým výběrem a dodala nám vozy, které jejich zaměstnanci vyberou, aniž by přesně věděli, kam pojedeme. S těmito vozy jsme pak na tři dny měli naprosto volnou ruku. Se službou Try & Buy totiž můžete jet kam chcete a kdy chcete, nikdo vás nekontroluje a nikdo nejančí, když si vezmete například závodní fabii do blátivých polňaček, naložíte do kufru hory bagáže nebo svezete další čtyři lidi na výlet či budete zkoušet, zda jste první v závodech na semaforech.
Překvapilo nás něco? Ano, a to každý týden u každého vozu. Což je důkaz, že služby Try & Buy má smysl. Podívat se na to můžete sami. Každý pátek na Expres.cz.
Fotogalerie |